سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳ ۲۱:۲۷
نمونه پروپوزال رشته حسابداری ارتباط مدیریت سود بر کیفیت سود

-------
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات<br>دسته بندی : وورد<br>نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )<br>تعداد صفحه : 12 صفحه<br><br> قسمتی از متن Word (..docx) :<br><br>فرم پیشنهاد تحقیق پایاننامه ی دوره کارشناسی ارشد عنوان: بررسی ارتباط مدیریت سود بر کیفیت سود دانشجو: شماره دانشجویی: نام دانشجو: نام خانوادگی دانشجو: جنسیت: زن ( مرد( گروه عمده تحصیلی: پزشکی( علوم انسانی( علوم پایه( فنی و مهندسی( کشاورزی و دامپروری( هنر( رشته تحصیلی: حسابداری زمان ورود به مقطع جاری: نیمسال اول( نیسمال دوم( سال تحصیلی 9- 139 زمان اخذ واحد پایان نامه: نیمسال اول( نیسمال دوم( سال تحصیلی 9- 139 شماره تماس مستقیم: مشخصات استاد راهنما: مشخصات استاد مشاور(انتخاب استاد مشاور در شرایط خاص با تایید شورای پژوهشی) : نام: نام: نام خانوادگی: نام خانوادگی: شماره شناسنامه: شماره شناسنامه: سال صدور: سال صدور: استان محل تولد: استان محل تولد: شهرستان محل تولد: شهرستان محل تولد: کد ملی: کد ملی: مرتبه علمی: مرتبه علمی: مقدمه: هدف اولیه گزارش های مالی حل نمودن مشکل عدم تقارن اطلاعاتی است. به بیان بهتر هدف گزارشگری مالی، فراهم آوردن اطلاعاتی است که سرمایه گذاران، بستانکاران و سایر استفاده کنندگان را در اتخاذ تصمیمات اقتصادی یاری رساند. کمیته تدوین استانداردهای حسابداری ایران بیان می کند که صورتهای مالی اصلی ترین ابزار گزارش گری اطلاعات مالی به افراد خارج از واحد انتفاعی است و اطلاعات مالی فراهم شده توسط سیستم حسابداری تنها هنگامی می تواند در فرایند تصمیم گیری های اقتصادی استفاده کنندگان مفید واقع شده و مورد استفاده قرار گیرد که از حداقل استانداردهایی برخوردار باشد. این استانداردهای دستوری تحت عنوان "خصوصیات کیفی" اطلاعات حسابداری بیان می شوند و می توانند بر میزان سودمندی اطلاعات بیفزایند. از طرفی در امور اقتصادی استفاده کنندگان، همواره برای تصمیم گیری و انجام تحلیل های خود به اطلاعات دقیق و قابل اتکایی نیازمندند و طبیعتاً فقدان اطلاعات مناسب و مربوط، موجب اخلال در تصمیم گیری آنان می شود. ارقام و گزارشهای مالی، بخش مهمی از داده ها و اطلاعات مورد نیاز این فرایند محسوب می شوند.(دستگیر و همکاران،1391) صورت سود و زیان، یکی از صورتهای مالی اساسی است که این هدف را برآورده می سازد. محصول صورت سود و زیان، سود خالص است و یکی از اطلاعات مالی بسیار مهمی است که توسط سرمایه گذاران و سایر استفاده کنندگان صورتهای مالی استفاده می گردد. ولی باید به این نکته توجه شود که سود به عنوان مهمترین منبع اطلاعاتی، امکان دارد منعکس کننده عملکرد واقعی شرکتها و مدیریت آنان نباشد, زیرا به دلیل قابلیت انعطاف ذاتی استانداردهای حسابداری، تفسیر و به کارگیری روش های حسابداری در بسیاری از موارد تابع قضاوت و اعمال نظر مدیران می شود اما اهداف مدیریت با سهامداران هماهنگ نیست (نظریه نمایندگی) بنابراین امکان دستکاری و "مدیریت سود" وجود دارد. این کار با نزدیک کردن سود گزارش شده به میزان سود مورد نظر انجام می شود. به همین علت، علاوه بر کمیت سود، باید به کیفیت آن نیز توجه شود. بیان مساله: پیش از انقلاب صنعتی ، تئوری سنتی "مالک،مدیر" حاکم بود.به عبارتی مدیریت شرکت را، مالک آن عهده دار بود. اما پس از ظهور انقلاب صنعتی و بزرگتر شدن شرکتها و همچنین تخصصی شدن کارها و از آن جمله مدیریت، موضوع تفکیک مالکیت از مدیریت و تئوری نمایندگی به وقوع پیوست. در واقع جدایی مالکیت سهام و کنترل مدیریت بر عملیات شرکت می تواند باعث ایجاد تضاد منافع شود. در متون مدیریت مالی مهمترین وظیفه مدیران، حداکثر نمودن ثروت مالکان ذکر شده است که این مهم از طریق افزایش سود خالص، افزایش قیمت سهام و کاهش ریسک صورت می گیرد.اما الگوی به حداکثر رساندن ثروت مالکان توسط الگوی به حداکثر رساندن ثروت مدیران به چالش کشیده می شود. به بیان بهتر مدیران سعی در حداکثر نمودن منافع خود دارند که لزوما همسو و همسان با منافع مالکان نیست.(احمد پور و همکاران،1390) باید توجه داشت که افراد در جامعه به طور ذاتی درصدد افزایش منافع شخصی خود بوده و مدیران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و علاقمندند در راستای حداکثر نمودن منافع شخصی، رفاه اجتماعی و تثبیت موقعیت شغلی خود، تصویر مطلوبی از وضعیت مالی واحد تجاری به سهامداران و سایر افراد ذینفع ارائه نمایند.(تقوی و همکاران،1389) انعطاف موجود در استانداردهای حسابداری به مدیران این اجازه را می دهد که در گزارشگری مالی به منظور انتقال اطلاعات، تشخیص و قضاوت شخصی خود را اعمال نماید که وجود این اختیار و در نتیجه اعمال قضاوت توسط مدیران در فرایند گزارشگری مالی به "مدیریت سود" شهرت یافته است. مطالعات فراوانی در سالهای اخیر پیرامون مدیریت سود انجام گرفته است. در خصوص این موضوع سوالاتی از این دست به ذهن خطور می کند که آیا مدیریت سود بالذات امری تقبیح شده است یاخیر؟ آیا می توان مدیریت بر سود را به طور کلی امری متقلبانه محسوب نمود که موجب گمراه کردن استفاده کنندگان از صورتهای مالی می شود؟ شواهد تجربی این موضوع را رد می کند که مدیریت سود در فرایند گزارشگری مالی را بالذات نوعی تقلب محسوب کنیم. گای و همکاران(1996) "فرض اندازه گیری عملکرد" را مطرح کرده اند که بر اساس آن مدیران با استفاده از مدیریت سود تلاش می کنند اثر رویدادهای اقتصادی جاری را در سودهای گزارش شده جاری به دقت منعکس کنند. در مقابل آنها "فرض مدیریت فرصت طلبانه اقلام تعهدی" را تعریف کرده اند که بر اساس آن مدیران با بکارگیری مدیریت سود، صحت و دقت گزارشگری سود را کاهش می دهند.(بهار مقدم و همکاران1389) کریستی و زیمزمن(1994) "اقدامات مدیریتی کارا" را مطرح و آن را به این شکل تعریف می کنند که این اقدامات ثروت طرفین قرارداد، شامل سهامداران، وام دهندگان و مدیران را افزایش می دهد. در مقابل آنها "اقدامات مدیریتی فرصت طلبانه" را به صورت اقداماتی تعریف می کنند که بر اساس آن، مدیران به جای افزایش ثروت تمامی طرفین قرارداد، فقط ثروت خود را افزایش می دهند.(همان منبع) بهار مقدم و همکاران(1389) به بررسی رابطه اقلام تعهدی اختیاری به عنوان شاخص مدیریت سود و سود آوری آتی با استفاده از سه متغیر جریانهای وجه نقد عملیاتی آتی، سود خالص عاری از اقلام تعهدی اختیاری آتی و تغییر در درآمدهای آتی می بردازند و به این نتیجه می رسند که در بورس اوراق بهادار تهران مدیریت سود به کارایی گرایش دارد. تقوی و همکاران(1389) رابطه بین هزینه های نمایندگی و ارزش شرکت را با مدیریت سود مورد مطالعه قرار می دهند و به این نتیجه می رسند که مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در جهت منافع شرکت نبوده و مدیران این شرکتها از مدیریت سود در جهت منافع شخصی خود استفاده می کنند. بنابراین"مدیریت سود" به خودی خود نباید امری مذموم تلقی گردد بلکه با توجه به نیت مدیریت از دستکاری آخرین رقم صورت سود و زیان، می توان مدیریت بر سود را به دو نوع "فرصت طلبانه" و "سودمند" تقسیم بندی نمود. از طرفی سود به عنوان محصول نهایی حسابداری همواره برای مقاصد مختلفی نظیر ارزشگذاری سهام، ارزیابی عملکرد مدیریت شرکتها و مواردی از این دست مورد توجه بوده است. اما از این نکته نیز نباید غافل شد که سود به عنوان مهمترین منبع اطلاعاتی، امکان دارد منعکس کننده عملکرد واقعی شرکتها و مدیریت آنان نباشد زیرا همان گونه که پیشتر بیان شد به جهت وجود قابلیت انعطاف ذاتی استانداردهای حسابداری، تفسیر و بکارگیری روشهای حسابداری در بسیاری از موارد تابع قضاوت و اعمال نظر مدیران می شود. به همین علت باید علاوه بر کمیت سود، کیفیت آن نیز مورد توجه قرار گیرد. در ایران، اعتمادی و همکارن(1391) به بررسی چگونگی تاثیر مدیریت سود بر کیفیت سود پرداخته اند.آنها اقلام تعهدی اختیاری را به عنوان نماینده مدیریت سود انتخاب و تاثیر آن را بر چهار ویژگی کیفیت سود(کیفیت اقلام تعهدی، پایداری، قابلیت پیش بینی، هموار بودن)مورد مطالعه قرار دادند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که مدیریت سود، کیفیت سود را کاهش می دهد. اهمیت و ضرورت تحقیق: یکی از اهداف اساسی وضع استاندادهای حسابداری این است که به استفاده کنندگان از صورتهای مالی اطمینان قابل ملاحظه ای بدهد تا آنها بتوانند با اتکا بر اطلاعات انتشار یافته تصمیمات نسبتا مربوط و صحیحی اتخاذ نمایند. سود به عنوان مهمترین محصول سیستم اطلاعاتی حسابداری نقش بسیار مهمی در جهت دهی به تصمیمات استفاده کنندگان از صورتهای مالی دارد. لذا تحلیل گران مالی علاوه بر کمیت سود به کیفیت آن نیز توجه دارند چرا که این احتمال وجود دارد که مدیران در جهت منافع شخصی خود و با استفاده از انعطاف های موجود در استانداردهای حسابداری سود را به گونه ای گزارش نمایند که با هدف تامین منافع عمومی استفاده کنندگان مغایرت داشته باشد. مدیران از انجام مدیریت سود دارای انگیزه های متفاوتی می باشند، انگیزه پاداش، انگیزه سیاسی، انگیزه مالیاتی، تغییر مدیریت و... که هر مدیر مبتنی بر انگیزه انجام مدیریت سود ممکن است دست به مدیریت سود فزاینده و کاهنده بزند. به عنوان مثال اگر انگیزه دریافت پاداش بیشتر مد نظر مدیر باشد طبیعی است که سود را در جهت بیشینه نشان دادن آن مدیریت میکند و یا اگر هدف کاهش مالیات پرداختنی باشد، سود در جهت کمینه مدیریت خواهد شد تاکنون تحقیقی در ایران پیرامون تاثیر مدیریت سود به صورت تفکیک شده (فزاینده-کاهنده) بر کیفیت سود انجام نگرفته است. لذا از آنجا که ممکن است تاثیر هر کدام از آنها بر کیفیت سود نتایج متفاوتی داشته یاشد که در فرایند تصمیم گیری استفاده کنندگان از صورتهای مالی مفید واقع شود، ما را بر آن داشت تا به بررسی این موضوع بپردازیم. پیشینه تحقیق مطالعات و تحقیقات خارجی: بینیش و وارگو(2002)، تاثیر مدیریت سود را بر پایداری سود بررسی کردند. این محققان دریافتند که تعهدهای سود در زمانی که مدیریت سود افزایشی(کاهشی) است و مدیران اقدام به فروش(خرید) سهام کرده اند، سود از پایداری کمتری(بیشتری) برخوردار است. همچنین، قیمت گذاری مقادیر تعهدی به صورت نادرستی انجام می شود و این قیمت گذاری نادرست را می توان به مدیریت سود افزایشی منتسب کرد. تیان(2007)، تاثیر مدیریت سود بر مربوط بودن سود را آزمون کرد، زیرا سود یکی از مهم ترین ورودی ها در مدل های حسابداری ارزش گذاری شرکت هاست. توانایی سود در انعکاس عملکرد دوره های جاری و آتی شرکت ها، عامل اصلی در تعیین ارزش ذاتی شرکت است. نتایج نشان داد که مدیریت سود تاثیر زیانباری بر سودمندی سود در ارزش گذاری شرکت دارد، زیرا از محتوای اطلاعاتی سود می کاهد. چانگ و شیوا(2010)، تاثیر مدیریت سود بر ویژگی قابلیت پیش بینی سود را بررسی کردند. این محققان بیان می کنند که به صورت کلی مدیریت سود سبب می شود، قدرت پیش بینی کنندگی سود کاهش یابد. با این حال، هنگامی که در دهک های مختلف اندازه مدیریت سود، قابلیت پیش بینی اندازه گیری می شود، نتایج نشان می دهد که در دهک با بالاترین میزان مدیریت سود، نه تنها قابلیت پیش بینی سود کاهش نمی یابد، بلکه نتایج این گروه را می توان حاکی از رفتار آگاهی دهنده بودن مدیریت سود دانست. در نهایت این محققان بیان می کنند که نتایج تحقیق آنها به طور قاطع از مدیریت سود فرصت طلبانه پشتیبانی نمی کند., برای مشاهده توضیحات فایل نمونه پروپوزال رشته حسابداری ارتباط مدیریت سود بر کیفیت سود اینجا کلیک کنید برای دانلود فایل باکیفیت نمونه پروپوزال رشته حسابداری ارتباط مدیریت سود بر کیفیت سود روی دکمه زیر کلیک نمائید
- ۱۱ بازديد
- ۰ نظر