دوشنبه ۰۱ اردیبهشت ۰۴

نمونه پروپوزال روانشناسی مقایسه ویژگی های شخصیت و عملکرد تحصیلی

نمونه پروپوزال روانشناسی مقایسه ویژگی های شخصیت و عملکرد تحصیلی

دانلود نمونه پروپوزال روانشناسی مقایسه ویژگی های شخصیت و عملکرد تحصیلی نمونه پروپوزال روانشناسی مقایسه ویژگی های شخصیت و عملکرد تحصیلی , خرید , ارزان , پروپوزال , روانشناسی , مقایسه , ویژگی های , شخصیت , و , عملکرد , تحصیلی ,

-------

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات<br>دسته بندی : وورد<br>نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )<br>تعداد صفحه : 19 صفحه<br><br> قسمتی از متن Word (..docx) :<br><br>فرم پیشنهاد تحقیق پایان‏نامه ی دوره کارشناسی ارشد عنوان: مقایسه ویژگی های شخصیت و عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشجو: شماره دانشجویی: نام دانشجو: نام خانوادگی دانشجو: جنسیت: زن ( مرد( گروه عمده تحصیلی: پزشکی( علوم انسانی( علوم پایه( فنی و مهندسی( کشاورزی و دامپروری( هنر( رشته تحصیلی: روانشناسی بالینی زمان ورود به مقطع جاری: نیمسال اول( نیسمال دوم( سال تحصیلی 9- 139 زمان اخذ واحد پایان نامه: نیمسال اول( نیسمال دوم( سال تحصیلی 9- 139 شماره تماس مستقیم: مشخصات استاد راهنما: مشخصات استاد مشاور(انتخاب استاد مشاور در شرایط خاص با تایید شورای پژوهشی) : نام: نام: نام خانوادگی: نام خانوادگی: شماره شناسنامه: شماره شناسنامه: سال صدور: سال صدور: استان محل تولد: استان محل تولد: شهرستان محل تولد: شهرستان محل تولد: کد ملی: کد ملی: مرتبه علمی: مرتبه علمی: مقدمه : از ضروریات اساسی زندگی دانشجویی که توجه به آن در رشد و توسعه جامعه اثر مستقیمی داشته و پرداختن به آن شرط اساسی در بهره وری بهینه از نیرو های کارآمد و تحصیل کرده می باشد ویژگی شخصیتی دانشجویان است. دوران دانشجویی به دلایلی از جمله میل به تفریحات متعدد اجتماعی در مقابل تمایل به درس خواندن، احتیاج به پیشرفت در دروس در برابر احساس بیکفایتی، ترس از ابراز شخصیت در برابر میل به خودنمایی، میل به ازدواج در برابر موانع، ارتباط با جنس مخالف، تنفر از رفتار دیگران در برابر ناتوانی در بروز احساسات خود و مشکلات اقتصادی که مانع رسیدن به هدف های فردی است؛ دوره خاصی از زندگی تلقی می شود. دانشجویان در طی دوره تحصیلات خود، استرس ها و فشار های زیادی تجربه می کنند (استرس های تحصیلی، اجتماعی و مالی). بسیاری از آنها با این فشارها بطور موفقیت آمیز مقابله می کنند اما برخی از پا در می آیند و مستاصل می شوند. به دلیل اینکه اختلالات عاطفی و رفتاری معمولاً روی عملکرد تحصیلی یا تعاملات اجتماعی دانشجویان تاثیرات منفی می گذارند. اکثر استرس هایی که دانشجویان تجربه می کنند فشار های مربوط به مرحله گذار هستند یعنی کم و بیش همه انسانها در دوره گذر از نوجوانی به جوانی این فشارها را تجربه می کنند. فرد نقش های جدیدی را می پذیرد و به تکالیف جدید گردن می نهد. البته در مورد دانشجویان، نقش ها و تکالیف می تواند کمی پیچیده تر باشد. جامعه، خانواده و نیز دانشگاه، انتظارات خاصی از دانشجویان دارند. اکثر دانشجویان دور از خانواده بسر می برند و مدام مورد ارزیابی قرار می گیرند. جدایی یکباره از محیط مانوس خانوادگی و دایره دوستان و ورود به فضایی یکسر متفاوت، همراه با شکل گیری انتظاراتی کاملاً جدید، فشار مضاعفی را بر فرد فرد دانشجویان وارد می کند. تذکر این نکته نیز ضروری است که بسیاری از بیماری های عمده روانی، اغلب برای نخستین بار در دهه سوم زندگی ظهور می یابند. در نتیجه ظهور پار های از علایم در دانشجویی خاص می تواند فراتر از یک واکنش طبیعی به مرحله گذار رشدی تلقی شود و بروز نخستین نشانه ها و علایم یک مشکل روانی جدی تعبیر گردد. ادبیات پژوهش نشان می دهد که تبیین تغییرپذیری نمرات عملکرد تحصیلی دانشجویان با تاکید بر اندازه های ناوابسته به توانایی از قبیل صفات شخصیت حجم قابل ملاحظ های از مطالعات را به خود اختصاص داده است. به عبارت دیگر، تبیین محدود تغییرپذیری نتایج تحصیلی دانشجویان با تاکید بر اندازه های شناختی، محققان را نسبت به اهمیت نقش متغیر های مستقل از توانایی، بیش از پیش آگاه کرد. گستره قابل ملاحظ های از تحقیقات نشان می دهند که صفات شخصیتی، مستقل و متمایز از توانایی های شناختی یادگیرندگان، در پیش بینی عملکرد تحصیلی آنان دخالت دارند (بلایکل 1996). بیان مسئله بدون شک یکی از مباحث اصلی و بنیادی علم روانشناسی ویژگی های شخصیتی می باشد. ازآنجایی که این ویژگی ها زیربنای نظام رفتاری افراد را تشکیل می دهند، پرداختن به این مقوله می تواند جنبه های خاصی از عملکرد افراد را در زمینه های مختلف روشن سازد. از مصادیق بارز این موضوع، تاثیر ویژگی های شخصیتی افراد بر عملکرد تحصیلی آنان می باشد (مامن پوش 1391). افت تحصیلی یکی از مشکلات مهم نظام آموزشی کشورهای جهان سوم و ایران می باشد و هرساله بیش از نیمی از میلیونها دانشجو که در جهان به دانشگاه ها راه می یابند، ترک تحصیل کرده، مشروط شده یا نمی توانند تحصیلات خود را در موعد مقرر به پایان برسانند (نجیمی 1390). منظور از افت تحصیلی «کاهش عملکرد تحصیلی دانشجویان از سطح رضایت بخش به سطحی نامطلوب است». نتایج مطالعات انجام شده، نقش عواملی ازجمله روش تدریس مدرسین، خصوصیات فردی دانشجو مانند علاقه مندی به رشته تحصیلی و احساس خود کفایتی همچنین مشکلات زندگی و تحصیلی نظیر مسائل روانی، زندگی در خوابگاه، اشتغال و معدل دیپلم بر روی افت تحصیلی دانشجویان موثر میداند. از طرفی تاثیر احساس افسردگی همراه با علائم احساس عمیق ناشاد بودن، ضعف سلامت روان، خودکم بینی، خستگی، کاهش انرژی و کاهش عملکرد اجتماعی ـ شغلی ـ تحصیلی بر روی پیشرفت تحصیلی دانشجویان گزارش گردیده است (ایزدی 1384). یادگیرندگان از نظر شخصیتی، نگرش ها، واکنش های هیجانی، شیوه وسبک های یادگیری، سبک های شناختی و غیره باهم تفاوتهایی دارند که یادگیری و نحوه برخورد آن ها با مسائل و مشکلات را تحت تاثیر قرار می دهد (محمدزاده 1386). مطالعات انجام شده توسط بک و همکاران (1988) بیان می دارد که در گروه های دانشجویی، دامنه بالایی از افسردگی دیده می شود طوری که 78 درصد دانشجویان از بعضی نشانه های افسردگی رنج می برند و 46 درصد دچار افسردگی شدید می باشند. همچنین نتایج مطالعات انجام شده توسط رفعتی و همکاران (2004) بر روی دانشجویان دانشکده پرستاری شیراز نشانگر 8/59 درصد افسردگی در درجات متفاوت می باشد. در همین راستا رودباری (1389) در گزارشی ابراز می دارد پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی در مقطع علوم پایه با عوامل تاهل، جنسیت، سهمیه ورودی، سکونت در خوابگاه، بومی یا غیر بومی بودن ارتباط آماری داشته بطوری که دانشجویان مجرد، جوان تر و سهمیه مناطق، موفق تر بوده اند. نتایج نحقیقات انجام شده توسط هاشمی و کامکار (1380) در دانشگاه یاسوج نیز بیانگر 5/35 درصد افسردگی در دانشجویان بوده و عدم علاقه به رشته تحصیلی، غیر بومی بودن و عدم مشارکت در فعالیت های فوق برنامه از عوامل موثر در بروز افسردگی دانشجویان به شمار می رود. هم چنین نتایج پژوهش انجام شده بر روی دانشجویان دانشگاه اردبیل بیانگر درجات مختلف افسردگی به میزان 4/57 درصد بوده و بین افسردگی و سطح تحصیلات پدر، تعداد اعضای خانواده، بیماری جسمی و ترم تحصیلی دانشجویان ارتباط معنادار آماری داشت. از طرفی نتایج مطالعه قندهارزاده (1378) نشان داد بین فراوانی افسردگی در دانشجویان و بیماری شدید جسمی و یا فوت اعضای خانواده ارتباط معناداری وجود نداشته اما بین فراوانی افسردگی ومشکلات مالی، شکسته شدن غرور و احترام فرد، علاقه نداشتن به رشته تحصیلی، اطمینان نداشتن از وضعیت شغلی آینده ارتباط معناداری وجود داشت. افسردگی در بین دانشجویان مسئله ای با اهمیت است زیرا از یک سو باعث هدر رفتن سرمایه جامعه می گردد و از سوی دیگر از میزان موفقیت و پیشرفت تحصیلی آنان می کاهد دانشجویان را از رسیدن به جایگاه رفیع علمی و اجتماعی باز می دارد. بنابراین با تشخیص و شناخت به موقع مشکلات روان شناختی و روانپزشکی دانشجویان و عوامل مستعد کننده آن می توان به راه حل های موثری برای بهبود یا ارتقای وضعیت روانی و رفتاری دانشجویان دست یافت و در راستای جلوگیری از افت عملکرد تحصیلی، افزایش موفقیت های اجتماعی آنان پس از فراغت از تحصیل و در نهایت استفاده بهینه از منابع انسانی کشور اقدام مناسبی انجام داد. باقری یزدی و همکاران (1374) با اجرای پژوهشی با عنوان بررسی وضعیت سلامت روانی دانشجویان ورودی سال تحصیلی 73 - 74 دانشگاه تهران که تعداد آزمودنی های آن 2321 نفر بوده است، به این نتیجه رسیدند که 30 درصد از افراد مورد مطالعه احساس غمگینی و افسردگی و 28/8 درصد تحت استرس بودن 4/3 درصد سابقه بیماری عصبی و 5/16 درصد مشکوک به اختلال روانی بوده اند. فروزنده و همکاران (1381) طی پژوهش خود نتیجه گرفتند که 43/8 درصد از دانشجویان دوره شبانه شهرکرد فاقد سلامت روانی بوده اند. همچنین براساس نتایج پژوهش فوق بین وضعیت سلامت روانی دانشجویان و وجود حوادث استرس زا یکساله اخیر رابطه معنی داری وجود داشته است. نتایج پژوهش های مختلف نیز نشان داده است که شیوع اختلالات روانشناختی از قبیل افسردگی، اضطراب، سوء مصرف مواد مخدر و مشکلات بین فردی و خانوادگی میان دانشجویان گاهی حتی بیشتر از نرم عمومی است که برای رفع این معضل؛ اکثر دانشگاه های معتبر دنیا و حتی برخی دانشگاه های داخل در چند سال اخیر، برنامه هایی را جهت کاهش اثرات زیانبار روانشناختی استرس اجرا کرده اند که از جمله این مراکز، مراکز مشاوره دانشجویی در کشور است که با رویکرد بهداشت روانی جامعه نگر، آموزش مصون سازی در برابر استرس ها جهت کاهش ناراحتی های روانشناختی و جسمانی و ارتقای سطح بهداشت عمومی را مورد بررسی قرار داده اند. بسیاری از دانشجویان در برابر مشکلاتی همچون ترس از آینده در وضعیت اقتصادی، اجتماعی و شغلی، احساس درماندگی می کنند به گونه ای که رفتارهای نامناسب اجتماعی و فرهنگی مثل وابستگی به مواد مخدر و... از آنان سر می زند که باعث افزایش مشکل شده، یا با این گمان که راهکاری وجود ندارد به وضعیت موجود تن در می دهند و رفتارهای انفعالی را در پیش می گیرند. بنابراین با تشخیص و شناخت به موقع مشکلات روان شناختی و روانپزشکی دانشجویان و عوامل مستعد کننده آن می توان به راه حل های موثری برای بهبود یا ارتقای وضعیت روانی و رفتاری دانشجویان دست یافت و در راستای جلوگیری از افت عملکرد تحصیلی، افزایش موفقیت های اجتماعی آنان پس از فراغت از تحصیل و در نهایت استفاده بهینه از منابع انسانی کشور اقدام مناسبی انجام داد. در همین رابطه بررسی ویژگی شخصیتی دانشجویان به عنوان آینده سازان این مملکت از جایگاه والایی برخوردار است چرا که با ارتقای بهداشت روانی دانشجویان میتوان انتظار داشت که در عرصه های علم و ادب گام های موثری بردارند. پیشگیری از بروز بیماری ها در مراحل اولیه و زودرس، توجه به وضعیت بهداشت روانی دانشجویان، اهمیت به مشاوره دانشجویان و برنامه ریزی مناسب درراستا ی، تشخیص و درمان به موقع یکی از عوامل موثر در حفظ سلامت روح و روان جوانان و ارتقای سطح علمی آنان به شمار می رود. اهمیت و ضرورت پژوهش با توجه به اینکه تاکنون برروی جامعه دانشجویان تحت پوشش کمیته امام خمینی شهرستان دره شهر در خصوص اثرات ویژگی شخصیتی بر عملکرد تحصیلی پژوهش مدونی صورت نگرفته ضرورت اجرا این گونه تحقیق کاملاً محسوس است. نتایج این پژوهش می تواند منجر به وحدت نظر در خصوص علل افت تحصیلی و پرکردن خلا تحقیقاتی در این خصوص گردد. علاوه بر آن نتایج این پژوهش می تواند منجر به ارائه فرضیات جدید در زمینه عملکرد تحصیلی و ویژگی شخصیتی دانشجویان شده وراهکارهای عملی برای درمانگران که با این دانشجویان سروکار دارند ارائه دهد. پیشینه تحقیق واگرمن و فاندر (2007) در پژوهش خود به این نتیجه دست یافتند که رابطه مثبتی بین وظیفه شناسی با پیشرفت تحصیلی وجود دارد. پتسکا (2006) چهار دلیل را برای تبییین این رابطه مثبت ذکر می کند. 1-این افراد وقت زیادی را صرف انجام تکالیف خود می کنند2-اطلاعات بیشتری در مورد شغل آینده خود کسب می کنند. 3-هدفهایی را برای خود تعیین می کنندو در جهت رسیدن به آنها پافشاری و تلاش زیاد از خود نشان می دهند. 4-درهر زمینه ای همواره بیش از آنچه نیاز است تلاش می کنند.,   برای مشاهده توضیحات فایل  نمونه پروپوزال روانشناسی مقایسه ویژگی های شخصیت و عملکرد تحصیلی  اینجا کلیک کنید برای دانلود فایل باکیفیت نمونه پروپوزال روانشناسی مقایسه ویژگی های شخصیت و عملکرد تحصیلی روی دکمه زیر کلیک نمائید ✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی ✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل ✔️  دانلود سریع و مستقیم ✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول ✔️ دانلود نمونه پروپوزال روانشناسی مقایسه ویژگی های شخصیت و عملکرد تحصیلی
۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.