سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳ ۲۱:۲۳
نمونه پروپوزال طراحی الگوی مولفه های فطری مشتری مداری از دیدگاه اسلام

-------
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات<br>دسته بندی : وورد<br>نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )<br>تعداد صفحه : 19 صفحه<br><br> قسمتی از متن Word (..docx) :<br><br>مقدمه از قرن هفدهم پذیرش خواست ها و نیازهای مشتریان به عنوان یک اصل اساسی در تولید محصولات مطرح شد. به طوری که با آغاز این قرن روحیه تضاد بین خریدار و فروشنده به تدریج به ایده خدمت کردن و کسب رضایت مشتری تبدیل شده و شعار «همیشه حق با مشتری است» تبلور این دیدگاه است (شفیعا،1383). از اواسط قرن بیستم نیز مشتری، نیازهای مشتری و رضایت مشتری بعنوان نقطه تمرکز سازمان ها مورد توجه جدی قرار گرفته است. در این رویکرد، تعالی،خلق ارزش های مطلوب مشتری است و سازمان های متعالی آنهایی هستند که مشتریان خود را شناخته و به خوبی درک می کنند. این شناخت تا کنون اغلب بر اساس دیدگاه های ماتریالیستی خصوصا اومانیسم و لیبرالیسم تئوریزه شده است و با توجه به مبانی انسان شناسی اسلامی که در سطوح مفروضات، مبانی و غایات با نگاه اومانیسم غربی در تعارض و تضاد است، لازم است از زاویه نگاه اسلام به انسان و به تبع آن مشتری این موضوع (نیازهای انسان و چگونگی تامین آن) تبیین شود. 1.2. بیان مساله از جمله خصوصیات علوم انسانی و از جمله علم مدیریت، ارتباط تنگاتنگ این علوم با پایه های نظری آنها و اتکای آنها به فلسفه های علوم اجتماعی است و از آنجاییکه بحث انسان شناسی و شناخت انسان ارتباط تنگاتنگ با مدیریت دارد، باید دانست که این بحث در دو مکتب اسلام و لیبرالیسم بطور متفاوت مطرح شده است. هنگامی که به انسان به صورت یک موجود صرفا مادی نگریسته شود(نگاه ماتریالیست ها) تمام توانایی ها، نیازها و احتیاجات انسان شناخته نمی شود و صرفا به بخش محدودی از نیازهای او توجه می شود. در مکتب لیبرالیسم، انسان محوری تا حد انکار خدا پیش می رود اما در مکتب اسلام انسان، فطرتی خداجو دارد و خداوند از روح خود در او دمیده است. تفکر انسان شناسی مادی در مکتب لیبرالیسم باعث شده است، انسان امروز با گسترش روحیه مصرف گرایی و تولید نیازها ویا توجه بیش از حد به دسته ای از نیازها( که به مسخ انسانیت و تک بعدی شدن انسان می انجامد و یا انسان را پای بند و اسیر نیازهای غریزی-یعنی نیازهای سطح پایین- خویش می گرداند) مواجه باشد و تولید کنندگان با وجود ادعاهای گوناگون(از جمله بازاریابی مبتنی بر حمایت از مصرف کننده، بازاریابی ارزشی، بازاریابی مبتنی بر رسالت معقول و بازاریابی اجتماعی)، صرفا به دنبال فروش بیشتر و سود بالاتر و (یا) گسترش تفکر مصرف گرایی می باشند. آیا ممکن است انسانی که حتی جسم خویش را بدرستی نشناخته است در مورد تمامیت انسان نظری صحیح و کامل ارائه کرده باشد؟ این سوال مطرح است که انسان شناسی اسلامی که بسیار متفاوت از انسان شناسی غربی است چه تغییری در مشتری مداری و ارضای نیازهای او بوجود خواهد آورد؟ در اینجا به نیاز زود گذر و غیر اصیل مشتری برای دریافت سود توجه نمی شود و در این بین به دنبال کشف نیازهای اصیل مشتری(یعنی نیازهای که در جهت کمال و هم راستا با فطرت وی هستند، قدم بر داشته می شود، و از این تفکر هم که گفته می شود «هنر بازاریاب امروز، "فروش یخچال به اسکیمو" نیست؛ بلکه اسکیمو را به عنوان یک مشتری خشنود، همواره در کنار خود داشتن است» (پپرز،1381، ص11) باید فراتر رفت و گفت: «هنر بازاریاب امروز "اسکیمو را به عنوان یک مشتری خشنود، همواره در کنار خود داشتن" نیست؛ بلکه این است که بازاریاب در جهت نیازهای واقعی و اصیل مشتری حرکت کند و سعی کند وی را راضی نگه دارد». نه اینکه او را به هر قیمتی حتی به قیمت ضرر زدن به روح یا جسم مشتری، در کنار خود حفظ کند. 1.3. هدف پژوهش هدف این پژوهش داخل کردن موضوع فطرت در مشتری مداری است و می توان آن را دیباچه ای بر بازاریابی و مشتری مداری اسلامی دانست. 1.4. ضرورت پژوهش از جمله خصوصیات علوم انسانی و از جمله علم مدیریت، ارتباط تنگاتنگ این علوم با پایه های نظری آنها و اتکای آنها به فلسفه های علوم اجتماعی است. هنگامی که به انسان به صورت یک موجود صرفا مادی نگریسته شود(نگاه ماتریالیست ها) تمام توانایی ها، نیازها و احتیاجات انسان شناخته نمی شود و صرفا به بخش محدودی از نیازهای او توجه می شود. باید دانست که کمال انسان در تعادل و توازن اوست، یعنی انسان با داشتن استعدادهای گوناگون، آن وقت انسان کامل است که فقط به سوی یک استعداد گرایش پیدا نکند و استعدادهای دیگرش را مهمل و معطل نگذارد و همه را در یک وضع متعادل و متوازن، همراه هم رشد دهد. مقصود از هماهنگی در اینجا این است که در عین اینکه همه استعدادهای انسان رشد میکند، رشدش رشد هماهنگ باشد.(مثلا یک کودک که رشد میکند، دست، پا، سر، گوش، بینی، زبان، دهان، دندان و سایر اعضاء را داراست. کودک سالم کودکی است که همه اعضایش به طور هماهنگ رشد میکنند. حال اگر فرض شود که فقط بینی انسان رشد کند و سایر قسمتهای بدنش رشد نکند یا فقط چشمهایش رشد کنند و تنش رشد نکند، مانند کاریکاتور می شود، چنین انسانی رشد کرده است، ولی این رشد، رشدی ناهماهنگ است)(مطهری،1373، ص41). انسان کامل آن انسانی است که همه ارزشهای انسانی در او رشد کنند و هیچکدام بیرشد نمانند و به علاوه همه، هماهنگ با یکدیگر رشد کنند و رشد هر کدام از این ارزشها به حد اعلی برسد، آن وقت این انسان، انسان کامل است، انسانی که قرآن از او تعبیر به امام میکند: «و اذ ابتلی ابراهیم ربه بکلمات فاتمهن قال انی جاعلک للناس اماما» (مطهری،1373، ص42). روح انسان و به تبع آن، جامعه انسانی، داری جزر و مدی مانند جزر و مد دریا است. روح انسان دائما به این طرف و آن طرف کشیده میشود.حتی ارزش های انسانی انسان هم همینطور است. افرادی هستند که گرایش آنها گرایش انسانی است، اما گاهی در جهت یک گرایش از گرایشهای انسانی، " مَد " پیدا میکنند و کشیده میشوند، به طوری که همه ارزش های دیگر فراموش میشود(مطهری،1373،43). ( اینها مثل همان انسانی میشوند که فقط گوش یا بینی یا دستش رشد کرده است.) این نکته قابل توجه است که غالبا جامعهها از راه گرایش صد درصد به باطل، به گمراهی کشیده نمیشوند، بلکه از افراط در یک حق به فساد کشیده میشوند. بسیاری از انسانها نیز اینگونه اند (مطهری،1373، ص44). هنگامی که به انسان به درستی نگریسته و بخوبی شناخته شود، معلوم خواهد شد که چه نیازی از مشتری و به چه میزان پاسخ داده شود، که نه تنها فروش بالایی برای عرضه کننده داشته باشد بلکه فواید قابل درکی برای مشتری در آن احساس شود. فوایدی که هر چه از عرضه و استفاده از آن کالا یا خدمت بگذرد با ارزش تر می شود، چرا که وقتی کالا یا خدمت تولید شده بر اساس نیاز زود گذر و یا هیجان مقطعی تولید گردد به ظاهر دو طرف معامله یعنی مشتری و فروشنده منتفع می شوند ولی در واقع این یک باخت دو طرفه است. از مضرات محسوس این مشکل برای مشتری می توان به هزینه کردن در مسیری اشاره کرد که با گذشت زمان آن را بی فایده و حتی گاهی به ضرر خود می داند. مشکل دیگری که ممکن است برای مقطعی یا همیشه برای مشتری به وجود آید، مساله هزینه کردن در مسیری اشتباه و خارج از مسیر رشد و کمال وی است در نتیجه این هزینه در مسیر دیگری که باید خرج می شد خرج نشده و باعث حرکت در مسیری اشتباه شده است و این هزینه کرد های اشتباه می تواند به تک بعدی شدن انسان بینجامد(مانند رشد نا متناسب اعضای انسان). از مشکلاتی که برای عرضه کننده ایجاد می کند این است که باید محصول را مرتبا بازبینی کرده و در آن تغییر ایجاد کند(بلوریان،1378، ص63). چرا که لازم است مرتبا هیجان ایجاد کند و با پایین رفتن و فروکش کردن این هیجان نهایتا باید محصول را بطور کلی تغییر دهد. هر چند بعضی از کالاها یا خدمات هستند که به سرعت از فروش شان کاسته نمی شود ولی در مسیر رشد وتعالی انسانی نیستند. افراد انسان که هر کدام با سرمایهاى فطرى و سرمایهاى اکتسابى از طبیعت وارد زندگى اجتماعى مىشوند، روحا در یکدیگر ادغام مىشوند و هویت روحى جدیدى که از آن به " روح جمعى " تعبیر مىشود مىیابند(مطهری،1372، ص26). این ترکیب، خود یک نوع ترکیب طبیعى مخصوص به خود است که براى آن شبیه و نظیرى نمىتوان یافت. در ترکیب جامعه و فرد ترکیب، ترکیب واقعى است، زیرا تاثیر و تاثر و فعل و انفعال واقعى رخ مىدهد و اجزاى مرکب که همان افراد اجتماع هستند، هویتو صورت جدید مىیابند. یعنی مشتری در واقع جامعه است چرا که راضی کردن مشتری ها در یک زمان نیست که یک برند معتبر را می سازد بلکه فعالیت در طول زمان است که برند سازی می کند(مثلا بنز). حال کارخانه ای را تصور کنید که کالاهای مضر(مثلا سیگار یا حتی نوشابه) می سازد شاید در ابتدا سود سرشاری داشته باشد و گاهی این سود برای سال ها ادامه پیدا کند اما این سود و فروش روزی سیر نزولی پیدا کرده و به پایان می رسد و این در حالی است که برند آن شرکت هر چند معروف باشد با گذشت زمان از ارزش آن کاسته شده و به جایی می رسد که دیگر ارزشی نخواهد داشت. و علاوه بر این باعث دور شدن مشتری برای خرید کالاهای همنام با آن برند و یا تولید شده توسط آن برند خواهد شد. و اعتماد نسبت به آن تولید کننده و برند او از بین خواهد رفت چرا که مشتری آنها را افراد و تولیدکنندگانی می بینند که فقط به سلایق زود گذر مشتری آن هم برای سود شخصی توجه می کنند هر چند آن سلیقه باعث آسیب به جسم ویا روح مشتری گردد. در واقع چنین بازاریاب هایی از بازاریاب های عصر گذشته که "یخچال به اسکیمو می فروختند" هم بدترند هر چند دیرتر شکست می خورند. یخچال کالایی غیر مفید برای اسکیمو(به عنوان یک مشتری) بود حال آنکه آنها کالایی مضر به مشتری می فروشند. و «مهمترین نقش خود که تبدیل شدن به "عامل مورد اعتماد" مشتریان می باشد»(پپرز،1381، 26) را از دست می دهند در واقع چنین بازاریاب هایی مشتری ها و اعتماد آنها را که سرمایه اصلی شرکت است، از دست می دهند. بهترین شدن اصل نیست، بلکه بهترین ماندن اصل است و اگر قابلیت جذب مشتری باشد، باید قابلیت نگهداری آنها نیز وجود داشته باشدو همانطور که اشاره شد برای نگهداری مشتری چاره ای جز مورد اعتماد شدن مشتری وجود ندارد و این اعتماد با انجام کارها و تولیداتی که در خلاف مسیر انسانیت و نیازهای واقعی انسان باشد ممکن نخواهد بود. 1.5. سابقه پژوهش تاکنون مطالعات قابل توجهی در باب مشتری مداری اسلامی صورت نپذیرفته است، ولی در مورد فطرت و انسان شناسی اسلامی کارهای با ارزشی انجام شده است. در اینجا مروری بر برخی از مطالعات انجام گرفته و در فصل دوم به صورت مفصل تر به این موارد اشاره شده است. پژوهشگران موضوع پژوهش , برای مشاهده توضیحات فایل نمونه پروپوزال طراحی الگوی مولفه های فطری مشتری مداری از دیدگاه اسلام اینجا کلیک کنید برای دانلود فایل باکیفیت نمونه پروپوزال طراحی الگوی مولفه های فطری مشتری مداری از دیدگاه اسلام روی دکمه زیر کلیک نمائید
- ۹ بازديد
- ۰ نظر