سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳ ۲۱:۲۲
نمونه پروپوزال مقایسه بهزیستی روان شناختی و دشواری های بین فردی دانشجویان

-------
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات<br>دسته بندی : وورد<br>نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )<br>تعداد صفحه : 16 صفحه<br><br> قسمتی از متن Word (..docx) :<br><br>ج- بیان مساله اساسی تحقیق به طور کلی (شامل تشریح مساله و معرفی آن، بیان جنبههای مجهول و مبهم، بیان متغیرهای مربوطه و منظور از تحقیق) : یکی از گروههایی که نقش مهمی برای آینده و تعالی کشورها دارند دانشجویان هستند. حضور در دانشگاه برای اکثر دانشجویان تجارب مثبتی به همراه دارد، با این حال برای برخی دیگر عوامل وابسته به تحصیل (آزمون ها، مقالات، ارائه مطالب و غیره) با تجربه فشار روانی همراه است. بی تردید تجربه فشار روانی ناشی از مسائل تحصیلی، تاثیر منفی بر بهزیستی روان شناختی دانشجویان دارد (فراهانی، 1387). بهزیستی روان شناختی شامل دریافت های فرد از میزان هماهنگی بین هدف های معین با پیامدهای عملکردی است که در فرایند ارزیابی های مستمر به دست می آید و به رضایت درونی و نسبتاً پایدار در توالی زندگی منتهی می شود(گلداسمیت، ویوم و درایتی ، 1997). بهزیستی، اشاره به حسی از سلامتی دارد که آگاهی کامل از تمامیت و یکپارچگی در تمام جنبه های فرد را در بر می گیرد. بهزیستی روان شناختی شامل ارزش های شناختی افراد از زندگی می شود. آنها، شرایط خود را که به انتظارات، ارزش ها و تجارب قبلی شان وابسته است ارزش گذاری می کنند (دینر، اویشی و لوکاس ، 2003). بهزیستی روانشناختی جزو روان شناختی کیفیت زندگی است که به عنوان درک افراد از زندگی در حیطه ی رفتارهای هیجانی، عملکردهای روانی و ابعاد سلامت روانی تعریف شده و شامل دو بخش است. اولین بخش آن، سطح تجربه های خوشایند است. برخی از محققان، بهزیستی روان شناختی را از نظر مولفه ها یا فرآیندهای ویژه نظیر فرایند های عاطفی مفهوم سازی می کنند (روتمن، کریستن و ویزینگ ، 2003). ریف، کیز و اشموکتین (2002) شش الگوی بهزیستی روان شناختی یا بهداشت روانی مثبت را ارائه کردند. براساس الگوی ریف، بهزیستی روان شناختی از 6 عامل تشکیل می شود: پذیرش خود (داشتن نگرش مثبت به خود)، رابطه مثبت با دیگران (برقراری روابط گرم و صمیمی با دیگران و توانایی همدلی)، خودمختاری (احساس استقلال و توانایی ایستادگی در مقابل فشارهای اجتماعی)، زندگی هدفمند (داشتن هدف در زندگی و معنا دادن به آن)، رشد شخصی (احساس رشد مستمر) و تسلط بر محیط (توانایی فرد در مدیریت محیط). مطالعات اخیر درباره تفاوت های جنسیتی در بهزیستی روان شناختی، نتایجی متناقض را به همراه داشته و حاکی از نبود اتفاق نظر در نتایج می باشد (ریف، 1998؛ لیو ، 2000). براساس مطالعات انجام شده و تجارب کیفی کروس و همکاران (1992) در بسیاری از ابعاد بهزیستی بین دو جنس تفاوت وجود دارد. لیو (2000) نیز در مطالعه سازگاری زناشویی در خصوص تجارب نقش و بهزیستی ذهنی تفاوت های جنسیتی را گزارش کرده است؛ همچنین استیفنز و همکاران (1999)در یک مطالعه به منظور بررسی سلامت روانی جمعیت کانادایی تفاوت های جنسیتی را گزارش کردند. در مطالعه ایک (2001) بین دو جنس از نظر انعطاف پذیری شیوه های مواجهه با مسائل (سبک های مقابله ای) تفاوت های جنسیتی مشاهده نشد. نتایج برخی از مطالعات مشابه نیز نشان داده است که بین دو جنس در مقیاس های روابط مثبت با دیگران و رشد فردی تفاوت وجود دارد(ریف، 1995؛ ولیورس و بوسما ، 2005). در میان پیچیدگی های زندگی، استرس های روبه افزایش و مشکلات زیادی که افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند، یکی از عواملی که بهزیستی روان شناختی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد دشواری ها و مشکلات بین فردی است (فتح و همکاران، 1392). تجربۀ دشواریهای بین فردی در نوجوانان به فقدان تعاملهای بین فردی موفقیت آمیز با هـمسالان(همجنس وغـیر همجنس) و والدین و نیز نبود جرئت ورزی در آنها اطلاق می شود(انگلس،هیدالگو و مندز ، 2005؛ مندز، هیدالگو و انگلس ،2002؛ مندز و الیوارس ، 2003). برخی شواهد تجربی، میزان شیوع دشواریهای بین فردی را درنوجوانان 2 تا 9 درصد گزارش کرده اند (عیسی،کنرادتو پیترمان ،1999؛ فیم،پلیسولو، فارمارک و ویچن ، 2005). نتایج پژوهشهای متفاوت نشان داده اند که تجربۀ دشواریهای بین فردی بـرای نـوجوانان نتایجی منفی مانندافسردگی، تلاشهای خودکشی، سوء مصرف مواد، ترک زودهنگام مدرسه، افت عملکرد تحصیلی، روابط ناکارآمدبا والدین و بیکاری در پی دارد(بیدل، ترنر و موریس ، 1999؛ ویچن، استین و کسلر ،1999؛ عیسی و همکاران، 1999؛ ون امریگن، مانسینی و فارولدن ،2002 ؛ ولس، پارک، ویدامن و اونیل ،2001؛ انگلس و همکاران، 2005؛ میسلس، وایزمن و های ، 1998). انگلس و همکاران (2005) به منظور تبیین نظری سطوح متمایز تجربۀ دشـواریهای بین فردی در نـوجوانان بـرنقش عوامل بازدارنده یا مداخله-کنندۀ فـردی شـامل تـعیین کننده های زیست شناختی(مثل کاهش حساسیت شنوایی، رگه های شخصیتی(ماننددرونگردی)، نقص مهارتهای اجتماعی و عوامل موقعیتی شامل مقتضیات موقعیت اجتماعی(مثل پاسخ قاطعانه به یک انتقاد بی اساس)، ویژگیهای افراد دیگر(مانند جنس مخالف) و بافت رابـطۀ بـین فردی(مثل مـدرسه) در بروزرفتار اجتماعی نوجوانان-به مثابۀ یکی از بسترهای مهم مطالعه های بـالینی و تـحولی-تاکید کرده اند. علاوه براین، انگلس و همکاران(2005) برای تبیین الگوهای غالب تعاملهای اجتماعی در نوجوانان برنقش با اهمیت فرضیه های همسانی رفتار و وضوح موقعیتی صحّه گذاشته اند. فرضیۀ همسانی رفتار بیانگر آن اسـت که ویـژگی عـقب ماندگی اجتماعی یا نداشتن مهارتهای اجتماعی، گسترۀ وسیعی از رفتارهای بازدارندۀ نوجوانان را در موقعیتهای مـتفاوت پیش بینی می کند. در مقابل، وضوح موقعیتی نشان دهندۀ آن است که در تعاملهای اجتماعی نوجوانان مواجهه با اولین تجربه های اجتماعیت نیدگی زا در پیش بینی تجربه های هیجانی مـنفی مـتعاقب در مـوقعیتهای مشابه، موثر است. در بعضی مطالعه ها، به منظور پیش بینی سطوح متمایزتجربه های دشواریهای بین فردی در نمونه های عـادی وبـالینی نوجوانان برنقش عوامل جمعیت شناختی سن وجنس نیز تاکید شده است(انگلس و همکاران،2005؛ گارسیا-لوپز، انگلس و گارسیا-فرناندز ، 2008). نتایج مطالعۀ مندز و همکاران (2002 نقل از انـگلس و دیـگران، 2005) نقش تـفاوتهای جنسی را در مقیاس کلی و زیرمقیاسهای چندگانۀ جرئت ورزی، روابط با غیر همجنس، صحبت کردن در جمع، روابط خـانوادگی و دوسـتی های نزدیک آشکار سـاخت. این پژوهشگران نشان دادند که نمرۀ کلی دشواری بین فردی در دختران بیشتر از پسران است. علاوه براین، نمرۀ دشواری بین فردی دخـتران درزیـرمقیاسهای جـرئت ورزی، صحبت در جمع و ارتباط باغیر همجنس بیشتر از پسران است، در حالی که در زیر-مقیاسهای ارتباط با خانواده و دوسـتیهای نـزدیک نمرۀپسران بیشتر از دختران است. همچنین، نتایج این مطالعه نشان دادند که تجربۀ دشواری بین فردی در دوره های مختلف نـوجوانی، متفاوت اسـت. نتایج مـقایسه های تعقیبی نشان دادند که دشواری بین فردی در ابعاد مختلف، ازاوایل تا اواخر دورۀ نوجوانی، به تدریج کاهش می یابد. نتایج مـطالعۀ گـارسیا-لوپز و همکاران (2008) که باهدف بررسی نقش تفاوتهای جنسی و سنی در موقعیتهای برانگیزانندۀ اضطراب اجتماعی در گروهی از نوجوانان دختر و پسـر اسـپانیایی انـجام شد نشان دادند که دراضطراب اجتماعی نمرۀ دختران به طور معناداری بیشتراز پسران است و نوجوانان گـروه سـنی 14-12 سال ازنوجوانان 18-16 ساله، اضطراب اجتماعی بیشتری راگزارش می کنند. به علاوه، در زیرمقیاسهای جرئت ورزی، رابطه با غـیر هـمجنس و صـحبت در جمع، عاملهای جنس و سن کنش متقابل دارند؛ یعنی، الگوی تحول دشواری بین فردی در دوره های سنی مختلف و در گروههای جنسی، متفاوت است. بنابراین با توجه به آنچه که گفته شد پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سوال است که آیا بین بهزیستی روان شناختی و دشواری های بین فردی دانشجویان تفاوت وجود دارد؟ د - اهمیت و ضرورت انجام تحقیق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهای تحقیقاتی موجود، میزان نیاز به موضوع، فواید احتمالی نظری و عملی آن و همچنین مواد، روش و یا فرآیند تحقیقی احتمالاً جدیدی که در این تحقیق مورد استفاده قرار میگیرد: آنچه در پیشرفت و توسعه جوامع عامل تعیین کننده و مهمی به حساب می آید، آموزش عالی و کارکردهایی است که بر عهده داد. بدیهی است که آموزش عالی با نقش تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد برای جامعه، اهمیت ویژه ای در فرایند رشد و توسعه کشور دارد. از عمده ترین عوامل در رشد و توسعه، مساله بهزیستی روانی افراد مشغول به تحصیل است. موضوع سلامت روان انسان ها نیز به خصوص جنبه ذهنی و روانی آن از دیرباز اهمیت زیادی داشته و پیچیدگی های خاصی دارد که نسبت به دیگر ابعاد زندگی، بیشترین دگرگونی و تغییر را محتمل شده است (جعفری، صدری و فتحی مقدم، 1386). موضوع سلامتی، از بدو پیدایش بشر تا اعصار متمادی مطرح بوده است و از آن سخن به میان آمده و عموماً بعد جسمانی آن مد نظر قرار گرفته و کمتر کسی به سایر ابعاد آن به ویژه بعد روان شناختی آن توجه کرده است(کهرزائی، خضری مقدم و رفیعی پور، 1384). در مورد ضرورت این پژوهش، می توان گفت: با توجه به اینکه بیشتر گروه سنی جمعیت کشور ما را جوانان تشکیل می دهد، بررسی و شناسایی مشکلات آموزشی و روان شناختی جوانان از اهمیت فراوان برخوردار است. در این میان لازم است به مسائل و مشکلات مهمی که به نحوی به پیشرفت تحصیلی آنان لطمه می زند، توجه لازم مبذول گردد. که در این میان مسائل و مشکلات بین فردی جوانان از اهمیت وافری دارد. از آنجایی که بخش عمده ای از زندگی خود را در ارتباط با دیگران سپری می کنیم و یا در فکر ان به سر می بریم هر چه بیشتر ارتباطات موثرتر و موفق تری داشته باشیم موفقیت چشمگیری بدست می آوریم. همچنین مواردی که در ذیل به آن اشاره شده دلیل بر اهمیت وضرورت انجام این پژوهش بوده است: -نیاز به بررسی مقایسه بهزیستی روان شناختی و دشواری های بین فردی دانشجویان ؛ - درک روابط این سازه ها، می تواند نقش مهمی در طرح های آموزشی و مداخلات مرتبط با دانشجویان داشته باشد. -عدم وجود پژوهشی جامع در این حوزه؛ -ایجاد زمینه برای انجام پژوهش های بیشتر وهمه جانبه در این حوزه. با بررسی های انجام شده در ایران، تحقیقات اندکی مقایسه بهزیستی روان شناختی و دشواری های بین فردی دانشجویان نشان داده است. لذا مقایسه بهزیستی روان شناختی و دشواری های بین فردی دانشجویان ضرورت پیدا کرد. نتایج حاصل از این پژوهش، می تواند چشم اندازی روشن و عملی برای مشاوران و روان درمانگران فراهم نماید. به علاوه، نتایج پژوهش می تواند مبنای نظری و عملی مناسبی برای کاهش مشکلات روان شناختی در موسسات مختلف آموزشی و درمانی از قبیل مراکز مشاوره در دانشگاهها، کلنیک ها و غیره قرار گیرد. لذا بررسی مقایسه بهزیستی روان شناختی و دشواری های بین فردی دانشجویان ضرورت پیدا نمود. ه- مرور ادبیات و سوابق مربوطه (بیان مختصر پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور پیرامون موضوع تحقیق و نتایج آنها و مرور ادبیات و چارچوب نظری تحقیق): پژوهش های داخلی, برای مشاهده توضیحات فایل نمونه پروپوزال مقایسه بهزیستی روان شناختی و دشواری های بین فردی دانشجویان اینجا کلیک کنید برای دانلود فایل باکیفیت نمونه پروپوزال مقایسه بهزیستی روان شناختی و دشواری های بین فردی دانشجویان روی دکمه زیر کلیک نمائید
- ۹ بازديد
- ۰ نظر