یکشنبه ۳۱ فروردین ۰۴

رضایت شغلی و سلامت

رضایت شغلی و سلامت

رضایت شغلی و سلامت رضایت شغلی و سلامت رضایت شغلی و سلامت رضایت شغلی و سلامت پیشینهومبانینظریرضایتشغلیوسلامتپیشینهمبانینظریرضایتشغلیسلامت

-------

رضایت شغلی و سلامت
رضایت شغلی و سلامت
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 43
حجم فایل: 0
قیمت: 53900 تومان

بخشی از متن:
لینک و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 43 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

‏رضایت‏ ‏شغلی‏ ‏و‏ ‏سلامت
‏ چارچوب‏ ‏این‏ ‏پژوهش‏ ‏پنداشتی‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏بر‏ ‏اساس‏ ‏مفاهیم‏ ‏اصلی‏ ‏رضایت‏ ‏شغلی‏ ‏و‏ ‏سلامت‏ ‏استوار‏ ‏است‏. ‏در‏ ‏مورد‏ ‏مفهوم‏ ‏رضایت‏ ‏شغلی،‏ ‏تعریف‏ ‏رضایت‏ ‏شغلی،‏ ‏عوامل‏ ‏موثر‏ ‏بر‏ ‏رضایت‏ ‏شغلی،‏ ‏ابعاد،‏ ‏نظریات‏ ‏و‏ ‏تئوری‏ های‏ ‏موجود‏ ‏در‏ ‏رضایتمندی‏ ‏شغلی‏ ‏و در‏ ‏خصوص‏ ‏مفهوم‏ ‏سلامت،‏ ‏تعریف‏ ‏سلامت‏ ‏از‏ ‏دیدگاه‏ ‏های‏ ‏مختلف،‏ ‏ابعاد‏ ‏سلامت،‏ ‏مدل‏ ‏ ‏های‏ ‏موجود‏ ‏در‏ ‏سلامت،‏ ‏عوامل‏ ‏موثر‏ ‏بر‏ ‏سلامت مورد‏ ‏بحث‏ ‏قرار‏ ‏می‏ گیرد‏.
‏ ‏ ‏رضایت،‏ ‏همواره‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏یک‏ ‏رابطه‏ ‏بین‏ ‏انتظار‏ ‏و‏ ‏یک‏ ‏تجربه‏ ‏زیسته‏ ‏معنی‏ ‏می‌شود‏ ‏و‏ ‏این‏ ‏رابطه‏ ‏را‏ ‏می‌توان‏ ‏بر‏ ‏حسب‏ ‏موقعیت‌های‏ ‏فردی‏ ‏و‏ ‏تعادل‏ ‏بین‏ ‏سهمی‏ ‏که‏ ‏فرد‏ ‏از‏ ‏این‏ ‏موقعیتها‏ ‏دارد،‏ ‏و‏ ‏بازگشت‏ ‏ناشی‏ ‏از‏ ‏این‏ ‏تبادل‏ ‏بین‏ ‏انتظار‏ ‏و‏ ‏تجربه‏ ‏زیسته‏ ‏تبیین‏ ‏نمود‏. ‏بنابراین‏ ‏به‏ ‏زبان‏ ‏ساده‌تر‏ ‏رضایت‏ ‏فاصله‏ ‏بین‏ ‏ایده‏ ‏آل‏(‏انتظار‏) ‏و‏ ‏واقعیت‏(‏تجربه‏ ‏زیسته‏) ‏تعریف‏ ‏می‌شود‏. ‏هر‏ ‏چند‏ ‏فاصله‏ ‏این‏ ‏دو‏ ‏تفاضل‏ ‏ایده‏ آل‏ ‏و‏ ‏واقعیت‏ ‏کمتر‏ ‏شود‏ ‏فرد‏ ‏راضی‌تر‏ ‏و‏ ‏عکس‏ ‏این‏ ‏قضیه‏ ‏هر‏ ‏چند‏ ‏این‏ ‏فاصله‏ ‏بیش‌تر‏ ‏شود‏ ‏ناراضی‏ ‏خواهد‏ ‏بود‏.‏ در‏ ‏زمانی‏ ‏که‏ ‏فرد‏ ‏در‏ ‏یک‏ ‏موقعیت‏ ‏شغلی‏ ‏قرار‏ ‏می‏ گیرد‏ ‏اگر‏ ‏فاصله‏ ‏بین‏ ‏ایده‌آلها‏ ‏و‏ ‏انتظارات‏ ‏او‏ ‏از‏ ‏شغل‏ ‏با‏ ‏واقعیت‏ ‏تجربه‏ ‏نموده‏ ‏او‏ ‏کمتر‏ ‏باشد‏ ‏رضایت‏ ‏شغلی‏ ‏او‏ ‏نیز‏ ‏بیشتر‏ ‏خواهد‏ ‏بود(51 و60)‏.
‏ ‏ در‏ ‏منابع‏ ‏تعاریف‏ ‏متعددی‏ ‏از‏ ‏رضایت‏ ‏شغلی‏ ‏ارائه‏ ‏شده‏ ‏است‏. ‏ساعتچی‏ ‏رضایت‏ ‏شغلی‏ ‏را‏ ‏درجه ای‏ ‏از‏ ‏خشنودی‏ ‏می‏ ‏داند‏ ‏که‏ ‏کارمند‏ ‏از‏ ‏ارضای‏ ‏نیازهای‏ ‏خود‏ ‏به‏ ‏وسیله‏ ‏شغلش‏ ‏تحصیل‏ ‏می‏ ‏کند‏. ‏شفیع‏ ‏آبادی‏ ‏معتقد‏ ‏است‏ ‏رضایت‏ ‏شغلی،‏ ‏احساس‏ ‏فرد‏ ‏نسبت‏ ‏به‏ ‏شغلش‏ ‏است‏. ‏به‏ ‏عبارت‏ ‏دیگر،‏ ‏میزان‏ ‏کلی‏ ‏تأثرات‏ ‏مثبتی‏ ‏که‏ ‏افراد‏ ‏نسبت‏ ‏به‏ ‏شغل‏ ‏شان‏ ‏دارند،‏ ‏مثلاً‏ ‏زمانی‏ ‏که‏ ‏گفته‏ ‏می‏ شود‏ ‏فرد‏ ‏رضایت‏ ‏شغلی‏ ‏دارد،‏ ‏منظور‏ ‏اینست‏ ‏که‏ ‏فرد‏ ‏شغل‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏دوست‏ ‏دارد‏ ‏و‏ ‏احساسات‏ ‏او‏ ‏نسبت‏ ‏به‏ ‏آن‏ ‏مثبت‏ ‏است(55)‏. ‏کوهلن‏-kohlen
‏ ‏معتقد‏ ‏است‏ ‏اگر‏ ‏انگیزه‏ های‏ ‏اصلی‏ ‏و‏ ‏مهم‏ ‏فرد‏ ‏در‏ ‏زمینه‏ ‏شغلش‏ ‏و‏ ‏کارهایی‏ ‏که‏ ‏انجام‏ ‏می‏ دهد‏ ‏ارضاء‏ ‏شوند،‏ ‏رضایت‏ ‏از‏ ‏شغل‏ ‏میسر‏ ‏خواهد‏ ‏شد‏. ‏هرچه‏ ‏فاصله‏ ‏بین‏ ‏نیازهای‏ ‏شخصی‏ ‏فرد‏ ‏و‏ ‏ادراک‏ ‏یا‏ ‏نگرش‏ ‏او‏ ‏نسبت‏ ‏به‏ ‏توانایی‏ ‏بالقوه‏ ‏شغل‏ ‏برای‏ ‏ارضاء‏ ‏این‏ ‏نیازها‏ ‏کمتر‏ ‏باشد‏ ‏رضایت‏ ‏شغلی‏ ‏نیز‏ ‏بیشتر‏ ‏خواهد‏ ‏بود‏(‏68‏).‏ وجود‏ ‏انگیزش‏ ‏در‏ ‏شغل‏ ‏برای‏ ‏ادامه‏ ‏اشتغال‏ ‏لازم‏ ‏و‏ ‏ضروری‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏اگر‏ ‏فرد‏ ‏به‏ ‏شغل‏ ‏خود‏ ‏علاقمند‏ ‏نباشد‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏انجام‏ ‏وظایفش‏ ‏برانگیخته‏ ‏نشود‏ ‏ادامه‏ ‏حرفه‏ ‏برایش‏ ‏ملالت‏ ‏آور‏ ‏خواهد‏ ‏بود‏. ‏ولی‏ ‏برآورده‏ ‏شدن‏ ‏نیازها‏ ‏از‏ ‏طریق‏ ‏حرفه‏ ‏احساس‏ ‏رضایت‏ ‏نسبت‏ ‏به‏ ‏شغل‏ ‏ایجاد‏ ‏می‏ شود‏. ‏بسته‏ ‏به‏ ‏اهمیت‏ ‏و‏ ‏شدت‏ ‏وجود‏ ‏نیاز‏ ‏و‏ ‏میزان‏ ‏ارضاء‏ ‏آن‏ ‏توسط‏ ‏حرفه،‏ ‏احساس‏ ‏رضایت‏ ‏نیز‏ ‏بیشتر‏ ‏خواهد‏ ‏بود‏(‏68‏).
‏ ‏رضایتمندی‏ ‏شغلی‏ ‏شامل‏ ‏نگرش‏ ‏مثبت‏ ‏یا‏ ‏منفی‏ ‏فرد‏ ‏از‏ ‏شغل‏ ‏می‏ باشد‏ ‏و‏ ‏متاثر‏ ‏از‏ ‏عوامل‏ ‏متعددی‏ ‏مانند‏ ‏حقوق‏ ‏و‏ ‏دستمزد،‏ ‏ارتباطات،‏ ‏سیاستها،‏ ‏رویه‏ ها،‏ ‏ابعاد‏ ‏شغلی،‏ ‏تنظیم‏ ‏کار‏ ‏و‏ ‏ویژگی‏ های‏ ‏شخصی‏ ‏کارکنان‏ ‏می‏ باشد‏. ‏رضایت‏ ‏شغلی‏ ‏همچنین‏ ‏بر‏ ‏رفتار‏ ‏سازمانی،‏ ‏میزان‏ ‏تاخیر،‏ ‏غیبت‏ ‏و‏ ‏ترک‏ ‏خدمت‏ ‏کارکنان‏ ‏تاثیر‏ ‏می‏ گذارد‏. ‏بنابراین،‏
‏رضایتمندی‏ ‏کارکنان‏ ‏از‏ ‏شغل‏ ‏و‏ ‏سازمان‏ ‏موجب‏ ‏موفقیت‏ ‏در‏ ‏کار‏ ‏و‏ ‏اثر‏ ‏بخشی‏ ‏آنها‏ ‏خواهد‏ ‏شد‏(‏55‏). ‏تحقیقات‏ ‏نشان‏ ‏می‏ دهد‏ ‏که‏ ‏علت‏ ‏دیدگاه‏ ‏مثبت‏ ‏و‏ ‏منفی‏ ‏افراد‏ ‏نسبت‏ ‏به‏ ‏شغل‏ ‏و‏ ‏کارشان‏ ‏شامل موارد‏ ‏زیر‏ ‏می‏ ‏باشد‏:
‏1-‏ عوامل‏ ‏مربوط‏ ‏به‏ ‏سیاستها‏ ‏و‏ ‏رویه‏ ها
‏2-‏ عواملی مربوط‏ ‏به‏ ‏شرایط‏ ‏به‏ ‏خصوص‏ ‏از‏ ‏کار‏ ‏و‏ ‏یا‏ ‏نحوه‏ ‏قرار‏ ‏گرفتن‏ ‏افراد‏ ‏در‏ ‏محل‏ ‏انجام‏ ‏کار‏
‏3-‏ عوامل‏ ‏در‏ ‏ارتباط‏ ‏با‏ ‏شخصیت‏ های‏ ‏فردی‏ ‏کارکنان‏ (‏55‏).
‏ ویس‏- Weiss
‏،‏ ‏دیویس‏-Daivis
‏،‏ ‏انگلند‏-England
‏ ‏و‏ ‏لافکوئیست‏-Lafquist
‏ ‏رضایت‏ ‏شغلی‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏رضایت‏ ‏دو‏ ‏طرفه‏ ‏افراد‏ ‏با‏ ‏تقویت‏ ‏کننده‏ های‏ ‏باطنی‏ ‏و‏ ‏بیرونی‏ ‏دانسته‏ اند‏. ‏بنابراین‏ ‏رضایت‏ ‏شغلی‏ ‏تلاش‏ ‏برای‏ ‏قدردانی‏ ‏از‏ ‏افراد‏ ‏به‏ ‏وسیله‏ ‏فاکتورهای‏ ‏محیطی‏ ‏بیرونی‏ ‏و‏ ‏درونی‏ ‏می‏ باشد‏ ‏که‏ ‏منجر‏ ‏به‏ ‏رضایت‏ ‏کاری‏ ‏افراد‏ ‏می‏ گردد(51 و52)‏.
‏ مک‏ ‏کورمیک‏-Mccormic
‏ ‏و‏ ‏ایگلن‏-Iglean
‏ (1985) ‏تفاوت‏ های‏ ‏رضایت‏ ‏شغلی‏ ‏درونی‏ ‏و‏ ‏بیرونی‏ ‏را‏ ‏شناسایی‏ ‏کردند‏. ‏رضایت‏ ‏درونی‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏تجربه‏ ی‏ ‏یک‏ ‏حس‏ ‏شایستگی‏ ‏تشریح‏ ‏می‏ شود‏. ‏به‏ ‏طور‏ ‏همزمان‏ ‏رضایت‏ ‏بیرونی‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏خرسندی‏ ‏که‏ ‏از‏ ‏پاداش‏ های‏ ‏خارجی‏ ‏منتج‏ ‏می‏ شود،‏ ‏تشریح‏ ‏می‏ گردد‏. ‏رضایت‏ ‏شغلی‏ ‏در‏ ‏گسترده‏ ترین‏ ‏مفهوم،‏ ‏به‏ ‏نگرش‏ ‏عمومی‏ ‏فرد‏ ‏به‏ ‏سوی‏ ‏یک‏ ‏شغل‏ ‏یا‏ ‏ابعادی‏ ‏از‏ ‏شغل‏ ‏ارجاع‏ ‏داده‏ ‏می‏ شود‏(‏56‏).
‏ ‏ رضایت‏ ‏از‏ ‏شغل‏ ‏خود‏ ‏امری‏ ‏روانشناختی‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏جنبه‏ ‏فردی‏ ‏دارد،‏ ‏اما‏ ‏محیط‏ ‏کار،‏ ‏رضایت‏ ‏از‏ ‏مدیریت‏ ‏و عوامل‏ ‏اجتماعی‏ ‏بسیاری‏ ‏نیز‏ ‏بر‏ ‏آن‏ ‏تاثیر‏ ‏می‏ گذارد. سنجش‏ ‏سطح‏ ‏رضایت‏ ‏شغلی‏ ‏مبتنی‏ ‏بر‏ ‏این‏ ‏فرض‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏اولا‏ ‏احساس‏ ‏رضایت‏ ‏یا‏ ‏نارضایتی‏ ‏ناشی‏ ‏از‏ ‏نگرشی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏خود‏ ‏نیز‏ ‏تا‏ ‏اندازه‏ ای‏ ‏با‏ ‏چگونگی‏ ‏شغل‏ ‏و‏ ‏مقتضیات‏ ‏مربوط‏ ‏به‏ ‏آن‏ ‏پدید‏ ‏می‏ آید‏. ‏ثانیا‏ ‏چنین‏ ‏نگرشهایی‏ ‏عوامل‏ ‏موثر‏ ‏در‏ ‏برخی‏ ‏از‏ ‏رفتارها‏ ‏به‏ ‏حساب‏ ‏می‏ آیند‏. ‏اگر چه‏ ‏همه‏ ‏اعضای‏ ‏نیروی‏ ‏کار‏ ‏نیز‏ ‏نسبت‏ ‏به‏ ‏مقتضیات‏ ‏عینی‏ ‏کار‏ ‏به‏ ‏طور‏ ‏یکسان‏ ‏واکنش‏ ‏نشان‏ ‏نمی‏ دهند،‏ ‏بنابراین‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏اندازه‏ ‏گیری‏ ‏ها‏ ‏باید‏ ‏تفاوت‏ های‏ ‏فردی‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏نظر‏ ‏گرفت(51)‏.
‏ ‏ ‏به‏ ‏نظر‏ ‏هاپاک‏ ‏رضایت‏ ‏شغلی‏ ‏مفهومی‏ ‏پیچیده‏ ‏و‏ ‏چند‏ ‏بعدی‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏با‏ ‏عامل‏ ‏های‏ ‏روانی،‏ ‏جسمانی‏ ‏و‏ ‏اجتماعی‏ ‏ارتباط‏ ‏دارد‏. ‏تنها‏ ‏یک‏ ‏عامل‏ ‏موجب‏ ‏رضایت‏ ‏شغلی‏ ‏نمی‏ شود‏ ‏بلکه‏ ‏ترکیب‏ ‏معینی‏ ‏از‏ ‏مجموعه‏ ‏عامل‏ ‏های‏ ‏گوناگون‏ ‏سبب‏ ‏می‏ گردد‏ ‏که‏ ‏فرد‏ ‏شاغل‏ ‏در‏ ‏لحظه‏ ‏معینی‏ ‏از‏ ‏زمان،‏ ‏از‏ ‏شغلش‏ ‏احساس‏ ‏رضایت‏ ‏کند‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏خود‏ ‏بگوید‏ ‏که‏ ‏از‏ ‏شغلش‏ ‏راضی‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏لذت‏ ‏می‏ برد‏. ‏فرد‏ ‏با‏ ‏تاکیدی‏ ‏که‏ ‏بر‏ ‏عامل‏ ‏های‏ ‏گوناگون‏ ‏از‏ ‏قبیل‏: ‏میزان‏ ‏درآمد،‏ ‏ارزش‏ ‏اجتماعی‏ ‏شغل،‏ ‏شرایط‏ ‏محیط‏ ‏کار‏ ‏و‏ ‏فراورده‏ ‏های‏ ‏اشتغال‏ ‏در‏ ‏زمانهای‏ ‏متفاوت‏ ‏دارد،‏ ‏از‏ ‏راههای‏ ‏گوناگون‏ ‏احساس‏ ‏رضایت‏ ‏می‏ کند‏(‏51‏).

 

فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 
برای مشاهده توضیحات فایل  رضایت شغلی و سلامت  اینجا کلیک کنید برای فایل باکیفیت رضایت شغلی و سلامت روی دکمه زیر کلیک نمائید ✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی ✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل ✔️  سریع و مستقیم ✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول ✔️ رضایت شغلی و سلامت
۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.