یکشنبه ۳۱ فروردین ۰۴

رضایتمندی تحصیلی

رضایتمندی تحصیلی

رضایتمندی تحصیلی رضایتمندی تحصیلی رضایتمندی تحصیلی رضایتمندی تحصیلی پیشینهومبانینظریرضایتمندیتحصیلیپیشینهمبانینظریرضایتمندیتحصیلی

-------

رضایتمندی تحصیلی
رضایتمندی تحصیلی
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 13
حجم فایل: 0
قیمت: 20790 تومان

بخشی از متن:
لینک و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 13 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏رضایتمندی تحصیلی
‏تعریف ‏رضایتمندی‏
‏مفهوم‏ ‏رضایتمندی‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏تابعی‏ ‏از‏ ‏میزان‏ ‏کامروایی‏ ‏و‏ ‏ارضای‏ ‏نیازهای‏ ‏جسمی‏ ‏و‏ ‏روانی فرد‏ ‏تعریف‏ ‏می شود ‏(‏زیمرمن،2003). مفهومی‏ ‏برخاسته‏ ‏از‏ ‏نظریه های‏ ‏انگیزش‏ ‏و‏ ‏نیازها‏ ‏در روانشناسی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏همه‏ ‏زمینه ها‏ ‏و‏ ‏ابعاد‏ ‏زندگی‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏بر‏ ‏می گیرد‏.‏ ‏این‏ ‏مفهوم‏ ‏تا‏ ‏مدتها‏ ‏به محیط های‏ ‏شغلی‏ ‏معطوف‏ ‏بود،‏ ‏اما‏ ‏به‏ ‏تدریج‏ ‏در‏ ‏حوزه های‏ ‏وسیعتری‏ ‏همچون‏ ‏خدمات‏ ‏تجاری، خدمات‏ ‏رفاهی‏ ‏و‏ ‏بهداشتی‏ ‏و‏ ‏زمینه های‏ ‏خانوادگی‏ ‏مطرح‏ ‏شد‏. ‏با‏ ‏گسترش‏ ‏آموزش‏ ‏در‏ ‏جهان مفهوم‏ ‏رضایتمندی‏ ‏در‏ ‏ابعاد‏ ‏مختلف‏ ‏آموزش‏ ‏نیز‏ ‏مورد‏ ‏توجه‏ ‏قرار‏ ‏گرفته‏ ‏است‏. ‏تحقیقات گسترده‏ ‏نشان‏ ‏می دهد‏ ‏که‏ ‏رضایتمندی‏ ‏دانش آموزان‏ ‏و‏ ‏دانشجویان‏ ‏یکی‏ ‏از‏ ‏متغیرهای‏ ‏مهم‏ ‏و‏ ‏مؤثر در‏ ‏انگیزش‏ ‏و‏ ‏پیشرفت‏ ‏تحصیلی، رشد‏ ‏مهارتهای‏ ‏تحصیلی، بهداشت‏ ‏روانی‏ ‏در‏ ‏محیط های‏ ‏آموزشی،و دلبستگی‏ ‏به‏ ‏محیط‏ ‏آموزشی است‏. ‏همچنین،‏ ‏محققان‏ ‏زیادی‏ ‏نشان‏ ‏داده اند‏ ‏که رضایتمندی‏ ‏به‏ ‏طور‏ ‏پیچیده ای‏ ‏تحت‏ ‏تأثیر‏ ‏عوامل‏ ‏متعددی‏ ‏همچون‏ ‏جنسیت، وضعیت‏ ‏قومی‏ ‏و‏ ‏نژادی، خصوصیات‏ ‏فردی‏ ‏و‏ ‏خانوادگی‏ ‏و‏ ‏محیط‏ ‏تحصیلی و‏ ‏روشها‏ ‏، روند‏ ‏و‏ ‏فضای‏ ‏آموزشی است‏(‏کاریمرKarimer‏
‏ ‏و‏ ‏همکاران،2003). با‏ ‏این‏ ‏حال،‏ ‏رضایتمندی‏ ‏بسیار‏ ‏وابسته‏ ‏به‏ ‏موقعیت‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏همان‏ ‏طور‏ ‏که‏ ‏بلتیکووا‏ ‏وفاکس‏ Beltikova and faks
‏(2002) بیان‏ ‏کرده اند،‏ ‏با‏ ‏اینکه‏ ‏در‏ ‏آموزشعالی‏ ‏از‏ ‏رضایتمندی به عنوان شاخصی با اهمیت‏ ‏یاد می شود،‏ ‏هنوز‏ ‏درک‏ ‏مشترکی‏ ‏از‏ ‏ساختار‏ ‏این‏ ‏مفهوم‏ ‏به‏ ‏دست‏ ‏نیامده‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏از‏ ‏این‏ ‏رو، گرملر‏ ‏و‏ ‏مک‏ ‏کالو(2002) تصریح‏ ‏می کنند‏ ‏که‏ ‏تأمین‏ ‏کنندگان‏ ‏رضایتمندی‏ ‏باید‏ ‏از‏ ‏این‏ ‏مفهوم در‏ ‏موقعیت‏ ‏خود‏ ‏تعریفی‏ ‏روشن‏ ‏و‏ ‏قابل‏ ‏فهم‏ ‏و‏ ‏شرایطی‏ ‏واضح‏ ‏و‏ ‏عینی‏ ‏در‏ ‏ذهن‏ ‏داشته‏ ‏باشند‏.
‏به‏ ‏تعویق‏ ‏انداختن‏ ‏رضامندی‏ ‏ابتدا‏ ‏توسط‏ ‏میشل‏ ‏و‏ ‏همکاران‏( 1965 ‏،‏ ‏به‏ ‏نقل‏ ‏از‏ ‏آی‏ ‏دوک‏ ‏و میشل،‏ 2000 ) ‏مطرح‏ ‏گردیده‏ ‏است‏ .‏بر‏ ‏اساس‏ ‏آزمایش‏ ‏آن‏ ‏ها،کودکا‏ ‏ن‏ ‏در‏ ‏زمینۀ‏ ‏انتخاب پاداش،‏ ‏به‏ ‏دو‏ ‏صورت‏ ‏مختلف‏ ‏عمل‏ ‏می‏ ‏کنند‏ : 1) ‏دریافت‏ ‏پاداش‏ ‏به‏ ‏صورت‏ ‏فوری‏ ‏اما کوچک‏ ‏و‏ ‏بی‏ ‏ارزش‏ ‏و‏ 2) ‏دریافت‏ ‏پاداش‏ ‏با‏ ‏تأخیر‏ ‏زمان‏ ‏اما‏ ‏بزرگ‏ ‏و‏ ‏باارزش‏. ‏آنها‏ ‏در‏ ‏این آزمایش‏ ‏دریافتند‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏تأخیر‏ ‏انداختن‏ ‏رضامندی،‏ ‏یعنی‏ ‏توانایی‏ ‏و‏ ‏اراده‏ ‏فرد‏ ‏در‏ ‏به‏ ‏تأخیر انداختن‏ ‏رضایتمندی های‏ ‏فوری‏ ‏و‏ ‏کم‏ ‏ارزش‏ ‏در‏ ‏برابر‏ ‏رضایتمندی های‏ ‏باتأخیر‏ ‏و‏ ‏باارزش،‏ ‏با سطح‏ ‏هوش،‏ ‏فایق‏ ‏آمدن‏ ‏بر‏ ‏وسوسۀ‏ ‏محرک‏ ‏ها،‏ ‏مسئولیت‏ ‏اجتماعی‏ ‏و‏ ‏پیشرفت‏ ‏کودکان‏ ‏پیش دبستانی‏ ‏رابطه‏ ‏مثبت‏ ‏و‏ ‏معنادار‏ ‏دارد‏(‏میشل‏ ‏و‏ ‏همکاران،‏ ‏2008). به‏ ‏تأخیر‏ ‏انداختن‏ ‏رضامندی،‏ ‏نوعی‏ ‏شایستگی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏فرد‏ ‏کمک‏ ‏می کند‏ ‏تا‏ ‏به صورت‏ ‏ارادی،‏ ‏پاداشهای‏ ‏فوری‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏منظور‏ ‏بدست‏ ‏آوردن‏ ‏پاداشهایی‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏صورت موقت‏ ‏دور‏ ‏هستند‏ ‏به‏ ‏تعویق‏ ‏بیاندازد؛‏ ‏به‏ ‏عبارت‏ ‏دیگر‏ ‏،‏ ‏به‏ ‏تأخیر‏ ‏انداختن‏ ‏در‏ ‏دست‏ ‏یابی‏ ‏به مهارت‏ ‏به‏ ‏تأخیر‏ ‏انداختن‏
‏رضامندی،‏ ‏مانند‏ ‏همه انتخاب‏ ‏های‏ ‏رفتاری‏ ‏ما‏ ‏مبتنی‏ ‏بر‏ ‏نظریه‏ ‏شناختی‏ ‏–‏ ‏اجتماعی‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏انتظارات،‏ ‏باورها، اهداف‏ ‏و‏ ‏ارز‏ ‏شهای‏ ‏فرد‏ ‏بستگی‏ ‏دارد(میشل‏ ‏و‏ ‏همکاران،‏ 200‏8).
‏دانش آموزانی‏ ‏که‏ ‏دارای‏ ‏ویژگی‏ ‏تأخیر‏ ‏در‏ ‏رضامندی‏ ‏تحصیلی‏ ‏هستند‏ ‏از‏ ‏راهبردهای شناختی‏ ‏همچون‏ ‏بسط،‏ ‏سازماندهی‏ ‏و‏ ‏تمرین‏ ‏و‏ ‏راهبردهای‏ ‏فراشناختی‏ ‏همچون‏ ‏برنامه‏ ‏ریزی، خودنظارتی‏ ‏و‏ ‏خودنظم دهی‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏ویژه‏ ‏راهبردهای‏ ‏مدیریت‏ ‏منابع‏ ‏از‏ ‏جمله‏ ‏تنظیم‏ ‏زمان‏ ‏و محیط‏ ‏مطالعه،‏ ‏تنظیم‏ ‏تلاش،‏ ‏کمک‏ ‏خواستن‏ ‏و‏ ‏یادگیری‏ ‏دو‏ ‏جانبه‏ ‏به‏ ‏طور‏ ‏مناسب‏ ‏و‏ ‏مستمر استفاده‏ ‏می‏ ‏کنند‏ ‏تأخیر‏ ‏در‏ ‏رضامندی‏ ‏تحصیلی،‏ ‏پیش‏ ‏بینی‏ ‏کننده عملکرد تحصیلی،‏ ‏انگیزش،‏ ‏جستجوی‏ ‏کمک،‏ ‏خودکارآمدی‏ ‏و‏ ‏جهت‏ ‏گیری‏ ‏هدفی‏ ‏است‏ .‏با‏ ‏توجه‏ ‏به‏ ‏اهمیت‏ ‏به‏ ‏تعویق‏ ‏انداختن‏ ‏رضامندی‏ ‏تحصیلی‏ ‏در‏ ‏فرایند یاددهی‏- ‏یادگیری، نیاز‏ ‏مبرم‏ ‏و‏ ‏حیاتی‏ ‏به‏ ‏ابزار‏ ‏برای‏ ‏ارزیابی‏ ‏و سنجش تأخیر‏ ‏رضامندی‏ ‏تحصیلی‏ ‏را‏ ‏مطرح‏ ‏می کنند‏. ‏به‏ ‏گفته‏ ‏بیمبنتی‏ ‏این‏ ‏ابزار‏ ‏باید‏ ‏تأخیر رضامندی‏ ‏تحصیلی‏ ‏را‏ ‏با‏ ‏دقت‏ ‏و‏ ‏با‏ ‏توجه‏ ‏به‏ ‏روشهای‏ ‏آماری‏ ‏بسنجد‏. ‏بیمبنتی‏ ‏پیشنهاد‏ ‏می کند که‏ ‏خود‏-‏گزارشی‏ ‏احتمالاً‏ ‏بهترین‏ ‏روش‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏می‏ ‏تواند‏ ‏توانایی‏ ‏به‏ ‏تأخیر‏ ‏انداختن رضامندی‏ ‏تحصیلی‏ ‏دانش آموزان‏ ‏را‏ ‏نمایان‏ ‏سازد‏. ‏با‏ ‏این‏ ‏حال،‏ ‏بی مبنتی‏ ‏از‏ ‏نقصهای‏ ‏این‏ ‏روش غافل‏ ‏نیست‏ ‏و‏ ‏ضمن‏ ‏مطرح‏ ‏کردن‏ ‏مشکلات‏ ‏روش‏ ‏شناختی‏ ‏این‏ ‏نوع‏ ‏ابزار،‏ ‏سوگیری‏ ‏های احتمالی‏ ‏افراد‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏گزارشهای‏ ‏خود‏ ‏ذکر‏ ‏می کند‏(‏بیمبنتی‏ ‏و‏ ‏همکاران،2011).
‏پیشینه‏ ‏داخلی‏ ‏و‏ ‏خارجی‏ ‏پژوهش
‏پژوهش‏ ‏سولومون‏ ‏و‏ ‏راث‏ ‏بلومSolomon and Ruth Bloom‏
‏(2008) ‏نشان‏ ‏می‏ ‏دهد‏ ‏که‏ ‏ترس‏ ‏از‏ ‏شکست‏ ‏در‏ ‏امتحان‏ ‏که‏ ‏یک‏ ‏پاسخ‏ ‏اضطرابی‏ ‏است‏ ‏باعث‏ ‏میشود‏ ‏که‏ ‏سطح‏ ‏اضطراب‏ ‏فرد‏ ‏بالا‏ ‏رود‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏نتیجه‏ ‏برای‏ ‏کاهش‏ ‏این‏ ‏اضطراب‏ ‏شخص‏ ‏ممکن‏ ‏است‏ ‏دچار‏ ‏اهمالکاری‏ ‏تحصیلی‏ ‏می‏ ‏شود‏ ‏تا‏ ‏اضطرابش‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏تاخیر‏ ‏بیندازد‏. ‏نتایج‏ ‏پژوهش‏ ‏های‏ ‏زیادی‏ ‏نشان‏ ‏می‏ ‏دهد‏ ‏که‏ ‏اضطراب‏ ‏می‏ ‏تواند‏ ‏بر‏ ‏اهمال‏ ‏کاری‏ ‏تحصیلی‏ ‏تأثیرگذار‏ ‏باشد‏.
‏هوساین‏ ‏و‏ ‏سالتن‏ Hosayen and Salton
‏(2010) ‏در‏ ‏پژوهشی‏ ‏دریافتند‏ ‏که‏ ‏مشکلات‏ ‏زیادی‏ ‏دردانشجویان‏ ‏وجود‏ ‏دارد‏ ‏که مرتبط‏ ‏با‏ ‏اهمال‏ ‏کاری‏ ‏تحصیلی‏ ‏هستند‏ ‏که‏ ‏از‏ ‏جمله‏ ‏آنها‏ ‏میتوان‏ ‏به‏ ‏پیشرفت‏ ‏تحصیلی‏ ‏ضعیف‏ ‏و مشکلات‏ ‏جسمی‏ ‏و‏ ‏روانشناختی،‏ ‏اضطراب،‏ ‏بی‏ ‏نظمی،‏ ‏سردرگمی‏ ‏و‏ ‏عدم‏ ‏مسئولیت‏ ‏پذیری‏ ‏اشاره‏ ‏کرد‏.
‏همچنین‏ ‏بارکا‏ ‏و‏ ‏ین‏ ( 2007 ) ‏در‏ ‏تحقیقی‏ ‏به‏ ‏این‏ ‏نتیجه‏ ‏رسیدند‏ ‏که‏ ‏افراد‏ ‏کمالگرا‏ ‏و‏ ‏اهمال‏ ‏کار‏ ‏ویژگی‏ ‏های‏ ‏شناختی‏ ‏مشترکی‏ ‏دارند‏ ‏که‏ ‏باعث‏ ‏می‏ ‏شود‏ ‏هر‏ ‏دو‏ ‏بر‏ ‏معیارهای‏ ‏مطلق‏ ‏و‏ ‏بی‏ ‏عیب‏ ‏و‏ ‏نقص‏ ‏انجام‏ ‏دادن‏ ‏کارها‏ ‏تکیه‏ ‏کنند‏.
‏ ‏نامیان و‏ ‏حسینچاری(1390) در پژوهشی تحت عنوان‏ ‏پیش‏ ‏بینی‏ ‏اهمال‏ ‏کاری‏ ‏تحصیلی‏ ‏بر‏ ‏اساس‏ ‏هستة‏ ‏کنترل‏ ‏و‏ ‏باورهای‏ ‏مذهبی انجام‏ ‏دادند‏. ‏در‏ ‏این‏ ‏راستا،‏ ‏نمونه‏ ‏ای‏ ‏متشکل‏ ‏از‏ 447 ‏نفر‏ ‏از‏ ‏دانشجویان‏ ‏دانشگاه

 

فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 
برای مشاهده توضیحات فایل  رضایتمندی تحصیلی  اینجا کلیک کنید برای فایل باکیفیت رضایتمندی تحصیلی روی دکمه زیر کلیک نمائید ✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی ✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل ✔️  سریع و مستقیم ✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول ✔️ رضایتمندی تحصیلی
۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.