سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳ ۲۱:۴۶
نمونه پروپوزال اثربخشی آموزش مهارت ارتباط موثر و حل مسئله بر رضایت زناشویی زوجین منطقه یک شهر

-------
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات<br>دسته بندی : وورد<br>نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )<br>تعداد صفحه : 20 صفحه<br><br> قسمتی از متن Word (..docx) :<br><br> ج- بیان مساله اساسی تحقیق به طور کلی (شامل تشریح مساله و معرفی آن، بیان جنبههای مجهول و مبهم، بیان متغیرهای مربوطه و منظور از تحقیق) : ازدواج یک مولفه بسیار مهم و با ارزش در حیات انسان تلقی می گردد. ازدواج یک نهاد اجتماعی است که پایه و اساس ارتباط انسانی را تشکیل می دهد. به واسطه ازدواج مرد و زن از طریق یک نیروی ناشی از غرایز، آیین محبت و عشق به هم جذب می شوند، به طور آزادانه و کامل متعهد یکدیگر شده تا واحد پویایی را به عنوان خانواده ایجاد نمایند (احمدی و همکاران، 1384). در شرع مقدس اسلام خانواده محیطی مقدس و به تعبیر قرآنی محل آرامش واقعی است و در آیات الهی آمده است که «خداوند از جنس خودتان برایتان همسرانی آفرید تا با هم انس گیرید و میان شما مودت و مهربانی برقرار ساخت» (سوره روم، آیه 21). همچنین سعادت و سلامت خانواده و وجود ارتباطات سالم میان زوج ها بستگی دارد و چنانچه پایه خانواده استحکام لازم را نداشته باشد؛ پیامد آن انواع مشکلات جسمانی و روانی است (ستیر، 1384). شایان ذکر است که کسانی در روابط صمیمانه خود موفق می شوند که مهارت های ویژه ی از جمله مهارت های زندگی را داشته باشند (موسوی زاده و همکاران، 1391). مهارت زندگی یعنی انجام دادن رفتار سازگارانه به گونه ای که فرد بتواند با ضروریات زندگی روزمره کنار بیاید (بوتوین ، 2004). آموزش مهارت های زندگی (مانند ارتباط موثر، مهارت های حل مساله و ..) به عنوان بخش مهم و کلیدی در جامعه پذیری افراد در سراسر دنیا مطرح است. پژوهش های متعددی نشان داده است که ویژگی هایی که فرد در این آموزش کسب می کند او را قادر می کند که فرصت های زندگی را مغتنم شمارد و برای مقابله با خطرات احتماعی آماده شود (فتی و همکاران، 1385). البته نباید تصور کرد که پایه اختلافات صرفاً در سوء نیت و بد ذاتی طرفین یا یکی از آن هاست، بلکه ناآگاهی افراد و اطلاع ناکافی از راه های سازگاری با مشکلات، پدید آورنده اختلاف میان افراد از جمله زوج ها است (اصلانی، 1383). ارزیابی و مقایسه کارایی خانواده میان زوج های راضی از زندگی زناشویی و زوج های ناراضی از زندگی و در حال طلاق نشان می دهد که آشنایی نداشتن هر یک از زوج ها با مهارت برقراری ارتباط موثر، ابراز عواطف، حل مسائل مربوز به خود و پذیرش نقش های خانوادگی در سوق دادن زوج ها به طلاق نقش چشم گیری دارند (بهاری، 1380). همچنین زندگی اغلب زوج ها که امیدوار هستند ازدواج موفق و ایده الی داشته باشند به دلیل ناآگاهی از مهارت های زندگی به یک رابطه سرد و بدون صمیمیت منتهی می شود (فتحی، 1385). ارتباطات زناشویی می تواند دست مایه شادی و یا منبع بزرگ رنج و تالم باشد. عشق از امید شروع می شود. امید به زودی که احساس فرد درک شود یا پذیرفته شود و ارتباط دلپذیری به وجود آید. ارتباط به زن و شوهر این امکان را می دهد که با یکدیگر به بحث و تبادل نظر بپردازند، مشکلاتشان را حل کنند و از نیازهای هم آگاهی پیدا کنند. زوج هایی که نتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند در یک وضعیت نا مشخص قرار می گیرند (یانگ و لانگ ، 1998). برنامه آزموش روابط موثر، بجای درمان به آموزش می پردازد این برنامه به جای درمان با حل مشکل مشخص بر یادگیری مهارت های مشخص از جمله (چگونگی غنی کردن رابطه، خود ابزاری، درک خود و افراد نزدیک خود، گوش دادن ... ) تاکید می کند. (مک کی و همکاران، ترجمه قراچه داغی، 1383). آموزش ارتباط موثر می تواند برای حل صدمات گذشته، عمل کردن به صورت موثر در زمان حال و مواجه شدن با شکست های زندگی در آینده مورد استفاده قرار گیرد (میلر و همکاران، ترجمه بهاری، 1385). از طرف دیگر اغلب مشکلات زناشویی از نداشتن و به کاربردن مهارت های حل مساله ناشی می شوند و مهارت های حل مساله مهارت های سازنده ایی است که می تواند مشکلات رابطه ای همسران را کاهش دهد. صاحب نظران واکنش هیجانی افراد را از مهم ترین مشخصه های موقعیت های مسئله آفرین، از جمله تعارض همسران می دانند. آنها عقیده دارند اولین قدم در کلیه مسائل زندگی مگر ساده ترین آنها «مکث کردن و فکر کردن» است. اگر افراد در هنگام مواجهه با مشکل فوراً پاسخ دهند ممکن است وقت کافی برای پاسخ های شناختی باقی نگذارند، پاسخ هایی که به شخص در انتخاب سلسله اقدامات موثر کمک می کنند (دیوسیون و گلدفرید، ترجمه ماهر، 1381). لذا شیوه حل مساله می تواند در واکنش های هیجانی موثر باشد(موسوی زاده، 1391). شایان ذکر است که حل مساله، مهارتی مقابله ای و عملی است که موجب افزایش اعتماد به نفس می شود و با سازگاری شخصی خوب ارتباط دارد که شامل پنج گام است؛ ادراک خویشتن، تعریف مسئله، تهیه فهرستی از راه حل های مختلف، تصمیم گیری در مورد مناسب ترین راه حل و امتحان کردن راه حل انتخابی (بل و دزوریلا ، 2009). مهارت حل مساله فرایندی شناختی-رفتاری است که افراد بوسیله آن راهبردهای موثر مقابله با موقعیت مساله ساز در زندگی را کشف و شناسایی می کنند (کسیدی و لانگ ، 1996). دزوریلا و گلد فرید (1971) حل مسئله را فرایندی رفتاری، خواه از نوع آشکار یا شناختی تعریف کرده اند که الف) انواع پاسخ های متناوب بالقوه سودمند را برای مقابله با موقعیت های دشوار در دسترس قرار می دهد. ب) احتمال انتخاب موثرترین پاسخ را از میان شقوق متفاوت افزایش می دهد (محمدی و صاحبی، 1380). پژوهش های مختلف نشان داده است که آمورش مهارت حل مساله در زمینه های افزایش سلامت روانی و جسمانی، تقویت اعتماد به نفس، پیشگیری از مشکلات روانی، رفتاری و اجتماعی، کاهش اضطراب و افسردگی و کاهش افت تحصیلی موثر بوده است (امیری برمکویی، 1390). همچنین نتایج پژوهش های مختلف نشان داده است که آموزش ارتباط موثر و حل مساله بر رضایت زناشویی (هانسون و لند بلند، 2008؛ فالوفیلد و همکاران، 2004؛ ویسر و ویسر، 2002 )، سازگاری زوجین (شاه محمدی قهساره و همکاران، 1387) و حل تعارضات (حیدری و همکاران، 1388) موثر است. بنابراین با توجه به آنچه گفته شد پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سوال است که آیا آموزش مهارت ارتباط موثر و حل مسئله بر رضایت زناشویی زوجین منطقه یک شهر ... موثر است؟ د - اهمیت و ضرورت انجام تحقیق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهای تحقیقاتی موجود، میزان نیاز به موضوع، فواید احتمالی نظری و عملی آن و همچنین مواد، روش و یا فرآیند تحقیقی احتمالاً جدیدی که در این تحقیق مورد استفاده قرار میگیرد: در اهمیت پژوهش حاضر می توان گفت که خانواده یکی از ارکان اصلی جامعه به شمار می آید و دستیابی به جامعه سالم در گرو سلامت خانواده است. تحقق خانواده سالم مشروط بر برخورداری اعضای آن از روابط مطلوب و موثر با یکدیگر است. داشتن مشکل در ایجاد و رابطه مناسب می تواند با دامنه وسیعی از مشکلات روان شناختی مانند افسردگی و استرس مزمن همراه باشد (وان در زی، 2009). تحقیق حاضر در پی آنست که حقایق مربوط ارتباط موثر و حل مساله و رضایت زناشویی را بشناسد که این شناخت حائز اهمیت زیرا بیشتر تحقیقات از کشورهای دیگر به دست آمده اند که دارای فرهنگ های متفاوتند و احتمالاً روابط خانوادگی در کشورمان متفاوت است. در نتیجه تعمیم آنها برای کشورمان صحیح به نظر نمی رسد. به علاوه، با توجه به اینکه در این زمینه پژوهش های اندکی صورت گرفته است، لذا لازم است این تحقیق صورت گیرد. همچنین مواردی که در ذیل به آن اشاره شده دلیل بر اهمیت وضرورت انجام این تحقیق بوده است: -نیاز به بررسی اثربخشی آموزش مهارت ارتباط موثر و حل مسئله بر رضایت زناشویی زوجین به منظوز کاهش مشکلات زناشویی ؛ -طراحی روشی برای افزایش رضایت زناشویی؛ -عدم وجود پژوهشی جامع در این حوزه؛ -ایجاد زمینه برای انجام پژوهش های بیشتر وهمه جانبه در این حوزه. با بررسی های انجام شده در ایران، تحقیقات اندکی بررسی اثربخشی آموزش مهارت ارتباط موثر و حل مسئله بر رضایت زناشویی زوجین نشان داده است. لذا بررسی اثربخشی آموزش مهارت ارتباط موثر و حل مسئله بر رضایت زناشویی زوجین ضرورت پیدا کرد. نتایج حاصل از این پژوهش، می تواند چشم اندازی روشن و عملی برای مشاوران و روان درمانگران خصوصا خانواده درمانگران و زوج درمانگران فراهم نماید. به علاوه، نتایج پژوهش می تواند مبنای نظری و عملی مناسبی برای کاهش مشکلات زناشویی، آموزش های قبل و بعد ازدواج به منظور پیشگیری از تعارضات زناشویی و افزایش رضایت زناشویی در موسسات مختلف آموزشی و درمانی از قبیل مراکز مشاوره در دانشگاهها، کلنیک ها و شوارهای حل اختلاف خانواده و غیره مورد استفاده قرار گیرد. لذا بررسی اثربخشی آموزش مهارت ارتباط موثر و حل مسئله بر رضایت زناشویی زوجین ضرورت پیدا نمود. ه- مرور ادبیات و سوابق مربوطه (بیان مختصر پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور پیرامون موضوع تحقیق و نتایج آنها و مرور ادبیات و چارچوب نظری تحقیق): پژوهش های داخلی میری و همکاران (1393) پژوهشی با هدف تاثیر آموزش غنی سازی روابط بر رضایت مندی زناشویی در معلمان زن مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال 1391 انجام دادند. این مطالعه نیمه تجربی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بر روی هشتاد نفر از معلمان زن مقطع ابتدایی شاغل در آموزش و پرورش شهر بیرجند که به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند، انجام شد. معلمان در دو گروه مداخله (چهل نفر) و کنترل (چهل نفر) قرار گرفتند. آموزش مهارت های غنی سازی روابط زناشویی در هشت جلسه نود دقیقه ای به همراه بحث گروهی به معلمان گروه مداخله داده شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه استاندارد 49 سوالی رضایتمندی زناشویی MSQ بود. بر اساس نتایج به دست آمده، میانگین نمره رضایتمندی زناشویی در کل و مولفه های آن در معلمان گروه مداخله بعد از آموزش نسبت به قبل از آن به طور معنی داری افزایش داشت (p=0.001) ولی در گروه کنترل تفاوت معنی داری بین میانگین نمره رضایتمندی زناشویی در کل و مولفه های آن قبل و بعد از آموزش مشاهده نشد (p>0.05)., برای مشاهده توضیحات فایل نمونه پروپوزال اثربخشی آموزش مهارت ارتباط موثر و حل مسئله بر رضایت زناشویی زوجین منطقه یک شهر اینجا کلیک کنید برای دانلود فایل باکیفیت نمونه پروپوزال اثربخشی آموزش مهارت ارتباط موثر و حل مسئله بر رضایت زناشویی زوجین منطقه یک شهر روی دکمه زیر کلیک نمائید
- ۹ بازديد
- ۰ نظر