سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳ ۲۱:۴۰
نمونه پروپوزال بررسی رابطه هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان گرمی

-------
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات<br>دسته بندی : وورد<br>نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )<br>تعداد صفحه : 26 صفحه<br><br> قسمتی از متن Word (..docx) :<br><br> مقدمه مفهوم هوش، تاریخی طولانی دارد، شاید به اندازه خود انسان قدمت داشته باشد. حتی قدیمی ترین داستان های مکتوب در تاریخ بشری، مثل حماسه گیلگمش ، بعضی قهرمانان داستان را « عاقل» و بعضی دیگر را، برای اینکه مودب باشیم، کمتر عاقل توصیف کرده اند. داستان های انجیل از باهوشی نمونه های بسیار واضحی ارایه می دهند، مثل حضرت سلیمان، نمونه های حماقت را هم آورده اند، مثل حماقت همسایه های نوح و خود فرعون های مصر. به نظر می رسد که ما انسان ها مدت هاست این عقیده را پذیرفته ایم که بعضی مردم در تصمیم گیری بهتر از بقیه هستند. این افراد احتمالاً همان اطلاعات را در اختیار دارند که دیگران دارند، اما وقتی به سبک و سنگین کردن، ارزیابی و پردازش اطلاعات می پردازند به نتایجی می رسند که خیلی بهتر از نتایج دیگران است(دیویس ،1384، ص148). در دهه های اخیر مفهوم معنویت و کاربردهای آن در دنیا و بخصوص در دنیای غرب اهمیت زیادی یافته است به طوری که مفاهیمی همچون خدا، مذهب، معنویت و غیره که موضوعاتی خصوصی قلمداد می شدند وارد تحقیقات علمی در حوزه علوم انسانی شده اند. درواقع در کنار علاقه فزاینده به هوش عاطفی، ترکیب دو مفهوم معنویت و هوش در مفهوم جدید هوش معنوی نیز مورد توجه قرارگرفته است( زوهر و مارشال ، 2004). مطالعه رفتار افراد در محیط های کاری از دیر باز مورد توجه اندیشمندان علوم مدیریت بوده است و با ظهور رشته رفتار سازمانی در سال های نخست دهه 1960، در این امر جدیت بیشتری به عمل آمد. بسیاری از مطالعات صورت گرفته، سعی در تقسیم بندی رفتارها و علل بروز آنها داشته اند. مباحثی نظیر: ادراک، انگیزش، تعهد سازمانی و غیره ازجمله مواردی هستند که به بررسی ریشه بسیاری از رفتارهای آدمی درمحیط کار می پردازد. اما مبحث جدیدی که در دو دهه اخیرعلاوه بر رفتارشناسان، توجه روانشناسان و جامعه شناسان را نیز به خود جلب نموده است؛ رفتار شهروندی سازمانی نام دارد( ملک اخلاق و همکاران، 1388). دراین فصل به بیان مسئله، اهمیت و ضرورت تحقیق، اهداف، سوالات، فرضیه ها، تعاریف مفهومی و عملیاتی تحقیق پرداخته شده است . بیان مسئله تحقیق به دنبال مطرح شدن مفاهیم روانشناسی هوش شناختی و هوش هیجانی در محیط های کاری، بررسی های متعددی نشان داد که افراد با چیزی بیشتر از جسم، فکر و احساسات، وارد دنیای کاری می شوند، آنها استعداد شخصی و روح منحصر به فرد خود را به همراه می آورند( لیگ ، 1997، به نقل از ساغروانی، 1388). به نظر می رسد سازمان های آموزشی و مدارس برای حفظ حیات و کارکرد خود نیازمند کارکنان و معلمانی با هوش عمیق تر و جدیدتر می باشند تا به وسیله آن بتوانند به نحو اثربخش تری به وظایف خود عمل کنند در حال حاضر دیگر بهره هوشی و ضریب هوش هیجانی پاسخگوی همه نیازها نیست بلکه انسانها به عامل سومی که هوش معنوی نامیده می شود نیاز دارند( چریر ، 2004؛ به نقل از نداف و همکاران، 1389). مجموعه ای از ظرفیت های عقلی که به آگاهی کامل و کاربرد انطباقی از جنبه های معنوی و جهان مافوق وجودی شخص کمک می کند و منجر به خروجی هایی مانند تفکر وجودی عمیق، افزایش معنا، شناسایی عالم مافوق و سلطه حالت های معنوی می شود (کینگ ، 2008). کینگ هوش معنوی را دارای چهار بعد می داند که عبارتند از: تفکرانتقادی وجودی : توانایی اندیشیدن به حقیقت وجود، هستی، زمان ، مرگ و دیگر موضوعات ماوراء طبیعی اشاره دارد. آگاهی متعالی : توانایی شناخت ابعاد برتر و متعالی خود، دیگران و جهان مادی درزمان بیداری و هوشیاری است. معناسازی شخصی : توانایی ساخت مقصود شخص و هدف موجود در همه تجارب ذهنی و جسمانی شامل قابلیت ایجاد و مسلط شدن به هدف زندگی است. گسترش خودآگاهی: توانایی ورود به سطوح و حالات معنوی و فراهوشیاری و همچنین خروج از آن با اراده فرد می باشد. موسسات آموزشی در عصر حاضر برای مواجهه با چالش ها و شرایط پیچیده، به معلمانی نیاز دارند که به طور داوطلبانه و اختیاری رفتار می کنند و برای موفقیت مدرسه، از هیچ تلاشی فروگذار نیستند( ویگودا و گادوت ، 2007). این نوع رفتارها که از انتظارات رسمی فراتر رفته، اما برای بقای سازمان ضروری هستند با عنوان رفتار شهروندی سازمانی مطرح می شوند( بولگر و سومچ ، 2004). ارگان(1983) بیان می کند رفتار شهروندی سازمانی، رفتاری آگاهانه، اختیاری و فراوظیفه ای است که در افزایش اثربخشی عملکرد سازمان موثر است، ولی به طور مستقیم یا غیرمستقیم به وسیله سیستم پاداش رسمی سازمان مورد تقدیر قرار نمی گیرد( مارکوزی و زین ، 2004). معتبرترین تقسیم بندی رفتار شهروندی سازمانی توسط ارگان ارائه شده است که عبارتند از: آداب اجتماعی: به عنوان رفتاری است که توجه به مشارکت در زندگی اجتماعی سازمانی را نشان می دهد. وجدان کاری: رفتاری است که فراتر از الزامات تعیین شده به وسیله سازمان از محیط کار می باشد. نوع دوستی: عبارت است از کمک کردن به همکاران در عملکرد مربوط به وظایف شان و یا همکارانی که دارای مشکلات کاری هستند. جوانمردی: عبارت است از تمایل به شکیبایی در مقابل مزاحمت های اجتناب پذیر و اجحاف کاری بدون اینکه شکوه و شکایتی داشته باشد. نزاکت و احترام: درباره اندیشیدن به اینکه چطوراقدامات و رفتارهای فرد بر دیگران تاثیر می گذارد. علیرغم اهمیت و نقش حساس رفتار شهروندی سازمانی در تمامی سازمان ها، شواهد موجود نشان می دهد در مدارس، کمتر به آن توجه شده است( دیپائولا و همکاران ، 2005). در میان مقالات و کتب نیز، تنها تعداد محدود و ناچیزی به موضوع رفتار شهروندی سازمانی پرداخته اند( اپلاتکا ، 2006). دلایل این امر از دو جهت قابل بررسی است؛ اول آنکه نقش مهم این متغیر، هنوز به طور کامل و گسترده درک نشده، و دیگر اینکه ممکن است بدیع بودن و بومی نشدن آن در مدارس، انگیزه های پژوهش زیادی را ایجاد نکرده باشد( زین آبادی و همکاران، 1387). یکی از ابعاد اساسی و بنیادین هوش معنوی در سازمان احساس معنادار بودن و هدف داشتن در کار است. از منظر این بعد، معنویت در سازمان تنها این نیست که مورد علاقه و چالش برانگیز باشد، بلکه باید در جستجوی معنا و هدفی عمیق تر در کار بود. امروزه کارکنان در هر جا که فعالیت می کنند، چیزی فراتر از پاداش های مادی در کار جستجو می کنند. آنان در پی کاری بامعنا، امیدبخش و خواستار اهداف متعالی در زندگی شان هستند، سازمان ها، با کارکنان رشد یافته و بالنده ای مواجهند که در پی یافتن کاری بامعنا، هدفمند و پرورش دهنده هستند. این تحقیق به بررسی رابطه هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان گرمی می پردازد. پرسش اصلی تحقیق اینکه« چه رابطه ای میان هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه وجود دارد؟» می باشد. این تحقیق می خواهد نشان دهد که جایگاه موضوع ارتباط هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی در آموزش و پرورش بیش از سایر سازمان ها مهم است، و به دلیل کمبود پژوهش در این زمینه، خود آشکار کننده نیاز مدیریت آموزش و پرورش به این تحقیق می باشد. اهمیت وضرورت تحقیق شرایط کاملاً متحول سازمان ها، افزایش رقابت و لزوم اثربخشی، نیاز سازمان ها را به نسل با ارزشی از کارکنان، بیش از پیش آشکار نموده است؛ نسلی که از آن ها به عنوان سربازان سازمانی یاد می شود این کارکنان بی تردید، وجه ممیز سازمان های اثربخش از غیر اثربخش هستند؛ زیرا سازمان را موطن خود می دانند و برای تحقق اهداف آن، بی هیچ چشم داشتی افزون بر نقش رسمی خود عمل نموده و از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند (رامین مهر و همکاران، 1388). مدارس برای مواجهه با شرایط و مقتضیات حاکم و بهره مندی از معلمانی با رفتار شهروندی سازمانی، نیازمند مهارت ها، توانایی ها و ویژگی هایی بالاتر و متفاوت تر از وضعیت موجود می باشند. از عوامل موثر در رفتار شهروندی سازمانی کارکنان می تواند هوش معنوی آنان باشد. زمانی که هوش معنوی با زندگی کاری معلمان پیوند بخورد، نیروی قدرتمندی حاصل می شود که افراد تقریباً با هزاران ساعت کار می توانند لحظات لذت بخش تر، متوازن تر و معنادارتری را تجربه کنند( فتاحی و همکاران، 1385). ضرورت این مسئله زمانی آشکارتر می شود که بدانیم در سازمان های امروزی، حداکثر کردن عملکرد منابع انسانی درون سازمان و ارتباط صحیح آن ها با محیط، اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده و در اولویت رسالت های بسیاری از سازمان ها، قابل رویت می باشد. بنابراین ارگان های مختلف به ویژه سازمان ها در کشورهای جهان سوم؛ که نیازمند جهشی عمده در کارآمدی هستند؛ باید زمینه را طوری فراهم کنند، که کارکنان و مدیران شان با طیب خاطر، تمامی تجربیات، توانایی ها و ظرفیت های خود را در جهت اعتلای اهداف سازمانی به کار گیرند. این امر میسر نمی شود مگر اصول و قواعد مربوط به رفتار شهروندی سازمانی، شناسایی و بسترهای لازم برای پیاده سازی آن فراهم گردد. یکی از بسترهای با اهمیت که می تواند در ارتقای رفتار فرانقشی کارکنان موثر واقع شود برخورداری کارکنان از هوش معنوی است( هادی زاده مقدم و فرجیان، 1387). ازاین رو به جهت اهمیتی که در بالا به آن اشاره شد و به خاطر کاربردی بودن نتایج تحقیق در سازمان ها، کم پژوهی و کافی نبودن مطالعات داخلی درباره این موضوع، اهمیت روزافزون حوزه پژوهش در سازمان ها و جایگاه مناسب مفهومی و نظری آن در حوزه های نوین رفتاری، این تحقیق دارای ضرورت انجام شدن و پایگاه علمی مناسب است., برای مشاهده توضیحات فایل نمونه پروپوزال بررسی رابطه هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان گرمی اینجا کلیک کنید برای دانلود فایل باکیفیت نمونه پروپوزال بررسی رابطه هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان گرمی روی دکمه زیر کلیک نمائید
- ۹ بازديد
- ۰ نظر