سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳ ۲۱:۳۸
نمونه پروپوزال بررسی عوامل موثر بر صادرات برنج استان گیلان بر اساس مدل الماس پورتر

-------
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات<br>دسته بندی : وورد<br>نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )<br>تعداد صفحه : 44 صفحه<br><br> قسمتی از متن Word (..docx) :<br><br> مقدمه فرآیند جهانی شدن ، بوجود آمدن سازمان تجارت جهانی و یکپارچگی بازارهای جهانی ، تغییرات سریع الگوهای مصرف و تقاضا ، پیشرفتهای سریع تکنولوژیک ، حفظ منابع انرژی ، کنترل آلودگی محیط زیست ، کمبود منابع و هزینه های بالای آنها چالشهای فراروی بنگاه ها و صنایع مختلف در این برهه از زمان هستند که برای بقاء ناگزیر به شناسایی عوامل موثر بر رقابت پذیری و تقویت آنها تلاش می کنند. در عصر حاضر با پیشرفت سریع تکنولوژی و وجود رقابت تنگاتنگ جهانی، برنامه های کوتاه مدت پویا و دینامیک ، به عنوان یک مزیت اساسی در رشد و توسعه هر کشور محسوب می گردد. در همین راستا یکی از مهمترین محورهای بخش اقتصادی دستیابی به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در منطقه، ارتقاء کیفیت تولید، کسب فناوری و ارتقاء فناوریهای جدید، جذب سرمایه گذاریهای خارجی و ... می باشد. لذا، جهت رسیدن به توسعه پایدار، توسعه همگام بخشی و منطقه ای در کل کشور امری اجتناب ناپذیر است. جغرافیای کشور از نظر آب و هوا و زیست منطقه ای کاملا متنوع می باشد و لذا لزوم بررسی مناطق مختلف کشور به صورت مستقل امری اجتناب ناپذیر است. با توجه به پتانسیلهای موجود در قسمتهای شمالی کشور از جمله استان گیلان، تدوین یک برنامه مدون درون استانی با دید کل نگر در این استان از ابزارهای توسعه استان و در نتیجه کشور می باشد. از طرفی رشد و توسعه بهینه محصولات کشاورزی و افزایش روند صادرات این محصولات، امکان افزایش سطح زندگی مردم را در ابعاد مختلف فراهم آورده است. از این رو امروزه بخش کشاورزی در مقایسه با سایر بخش های مولد اقتصادی، به بخشی رهبری کننده در عرصه اقتصاد مبدل شده است. افزایش سهم صنعت و تولید محصولات کارخانه ای در جامعه، افزایش سهم اشتغال در بخش صنعت، صنعتی شدن بخش کشاورزی، افزایش سهم بخش خدمات و سهم اشتغال در این بخش و در نهایت افزایش چشمگیر ارزش افزوده بخش صنعت در تولید ناخالص داخلی در کنار بسیاری از تحولات و تغییرات قابل توجه در عرصه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی همگی در زمره شاخص ترین دستاوردهای استراتژی توسعه صنعتی با دید جزئی نگر توجه به محصولات کشاورزی تلقی می شود.از طرفی همانگونه که در سطرهای پیش عنوان شد یکی از مهم ترین ابعاد رشد هر کشور، داشتن مزیت رقابتی در بازارهای جهانی می باشد. که ایجاد چنین مزیتی نیز جز با توسعه و توانمند سازی زیربخش های موجود میسر نمی شوند. و لذا در این پژوهش به مدل الماس پورتر پرداخته شد. این مدل ، به موضوع مزیت رقابتی می پردازد و برای درک بهتر موقعیت رقابتی یک ملت در فضای رقابتی جهانی سودمند است و همچنین می تواند برای سایر موقعیت های جغرافیایی مانند استان ها مورد استفاده قرار بگیرد. از این رو این پژوهش ، مدل الماس را به عنوان یک مدل کل نگر بخش صادرات محصولات کشاورزی - برنج و با دیدی منطقه ای مورد ارزیابی قرار داده است و سعی در شناسایی عوامل موثربا زاویه دیدی متفاوت دارد. بیان مساله تحقیق صادرات عبارتست از : " فروش یا عرضه خارجی کالاها و خدمات یک کشور به کشورهای دیگر در ازای دریافت کالاها ، خدمات ، ارز ، طلا ، تسویه بدهی ها به منظور کمک های بلاعوض ، تعمیر ، تکمیل یا شرکت در نمایشگاهها.کشورها منابع داخلی خود را به صادرات اختصاص میدهند زیرا از طریق مبادلات بین المللی ، کالاها و خدمات بیشتری نسبت به تخصیص مستقیم همان منابع به تولید داخلی دریافت می کنند( حسنی ، 1386)." از مهم ترین دلایل صدور کالاها می توان به بهبود کیفیت کالاهای تولیدی ، تولید به مقیاس اقتصادی ، افزایش سطح اشتغال ، تامین درآمد ارزی و در نتیجه رشد و توسعه اقتصادی اشاره کرد .صادرات مرسوم ترین راه ورود به بازارهای بین المللی است و توسعه صادرات منجر به افزایش درآمدهای ارزی ، افزایش سطح تخصصی کشور ، ایجاد سطح استاندارد زندگی ، آماده شدن بستر مناسب برای سرمایه گذاری های جدید می شود. از طرفی توسعه صادرات غیر نفتی ، نارسایی صادرات نفتی مانند نوسانات قیمت نفت ، پایان پذیری این منابع و نیز رشد جمعیت را پوشش میدهد. بعلاوه قطع وابستگی به درآمدهای نفتی به یافتن استعدادهای بالقوه و استفاده صحیح از این تواناییها بستگی دارد. از طرف دیگر توسعه صادرات بدون شناسایی مزیت رقابتی امکان پذیر نیست. فیلیپ سلزنیک اولین فردی بود که عبارت " مزیت رقابتی " را در سال 1957 به کار برد. مزیت رقابتی مجموعه ای از توانایی های منحصر به فرد یک واحد اقتصادی است که اجازه ی نفوذ به بازارهای دلخواه و برتری بر رقبا را برای آن واحد فراهم می آورد.از نظر تاریخی رویکردهای مختلفی در ارتباط با مزیتهای رقابتی ملل مطرح بوده است. در سال 1990 نگاه دانشمندان نسبت به مزیت رقابتی ملل به ارائه مدل الماس پورتر استاد دانشگاه بازرگانی هاروارد تغییر کرد .برای اولین بار پورتر الگویی را جهت ارزیابی مزیتهای رقابتی ملل ارائه کرد. او جهت بررسی چگونگی کسب مزیت رقابتی ملل در صنایع مختلف و بکارگیری استراتژی کارخانجات برای اقتصادهای ملی در یک پروژه دولتی عملکرد تجاری 10 کشور جهان را به مدت 4 سال مورد مطالعه قرار داد.عوامل مدل الماس یک سیستم خودمحرک و تعاملی هستند و محیطی را خلق می کنند که نوآوری در کشور به سرعت و مرتباً تکرار می شود و هر بخش بر بخش دیگر تاثیر می گذارد. نگاه سلسله مراتبی پورتر به عوامل درون الماس شامل منابع ، صنایع ، تقاضا ، رقابت و دولت می شود ( پورتر، 1990) . پورتر بیان می کند که یک برابری در عصر حاضر وجود دارد و ملل مشابه هم هستند و آن ظرفیتهای ملل است (دانگ-سونگ چو،2007). به دلایل اهمیت موضوعِ تحقیقات پورتر و مدلی که وی ارائه کرده الماس مورد توجه جهانی قرار گرفت . الماس از 4 جزء داخلی مرتبط با هم تشکیل شده که عبارتند از 1. فاکتورهای درونی 2. شرایط تقاضای درونی 3.صنایع مرتبط و هماهنگ کننده 4. استراتژی ، ساختار و رقابت و دو پارامتر خارجی : دولت و شانس (چانگ مون،1998 ) . از سوی دیگر پورتر به این مساله نیز اشاره می کندکه تفاوت ملل در ارزشهای ملی ، فرهنگی ، ساختارهای اقتصادی ، نهادها و تاریخ نقش به سزایی در موفقیت رقابتی دارد. به بیان دیگر تفاوت های برجسته ای در الگوهای رقابت پذیری کشورها وجود دارد : هیچ ملتی نمی تواند در تمامی حوزه ها و صنایع به رقابت بپردازد(پورتر،1990 ). بر این اساس، مدل الماس برای درک بهتر موقعیت رقابتی یک ملت در فضای رقابتی جهانی سودمند است و همچنین می تواند برای سایر موقعیت های جغرافیایی مانند استان ها مورد استفاده قرار بگیرد. اهمیت و ضرورت انجام تحقیق با توجه به اینکه جغرافیای کشور از نظر آب و هوا و زیست منطقه ای کاملا متنوع می باشد و لزوم بررسی مناطق مختلف کشور به صورت مستقل امری اجتناب ناپذیر است و نیز پتانسیلهای موجود در قسمتهای شمالی کشور از جمله استان گیلان، تدوین یک برنامه مدون درون استانی با دید کل نگر در این استان از ابزارهای توسعه استان گیلان و در نتیجه کشور می باشد. از طرف دیگر، بحث رقابت پذیری یکی از مهم ترین دغدغه های تجارت و فعالیت در محیط پویا و رقابتی امروز است. نظریه ای که بتواند بیشتر نیازها و شرایط فوق را پاسخگو باشد، مدل "الماس مزیت رقابت ملی" مایکل پورتر است. در نهایت این پرسش مطرح می شود که "عوامل موثر بر صادرات برنج استان گیلان با توجه به مدل الماس پورتر کدامند؟" نتایج حاصل از پاسخ به این پرسش اساسی به انتخاب استراتژی مناسب و تقویت ابعاد موثر بر توسعه صادرات برنج گیلان در چهارچوب مورد بررسی به ربودن گوی رقابت از رقبا در بازارهای بین المللی خواهد انجامید. اهداف تحقیق 1. شناسایی عوامل مختلف موثر بر صادرات برنج گیلان. 2. کمک به سیاستگذاری های مناسب در زمینه توسعه صادرات برنج استان گیلان. 3. کمک به افزایش سطح صادرات محصولات کشاورزی بویژه برنج استان گیلان و به تبع آن کاهش نرخ بیکاری ، تامین درآمد ارزی و رشد و توسعه کشور. چارچوب نظری پورتر به این مساله اشاره می کند که تفاوت ملل در ارزش های ملی، فرهنگی، ساختارهای اقتصادی، نهادها، و تاریخ، سهم به سزایی در موفقیت رقابتی دارد. به بیان دیگر، تفاوت های برجسته ای در الگوهای رقابت پذیری کشورها وجود دارد؛ هیچ ملتی نمی تواند در تمامی حوزه ها و صنایع به رقابت بپردازد .پورتر با بیان گزاره های فوق، اهمیت و نقش پررنگ ملت ها در فضای اقتصادی حاضر و ارتباط تنگاتنگ تفاوت ها و تمایزهای ملی با دستیابی به مزیت های رقابتی در این فضا را جلوه می بخشد. ویژگی های مدل الماس پورتر مدل الماس پورتر، به موضوع مزیت رقابتی می پردازد. موضوعی که به عنوان یک راه کار درازمدت برای بقای اقتصاد ملی کشورها مورد ملاحظه قرار گرفته و اندیشمندان بسیاری به نظریه پردازی در مورد آن پرداخته اند. در تئوری های کلاسیک علم اقتصاد، عناصر مزیت رقابتی مناطق یا کشورها عبارت بودند از: زمین، نیروی کار ساده، موقعیت، منابع طبیعی (مواد اولیه)، و جمعیت منطقه. در حالی که پورتر، عناصر فوق را کافی ندانسته و ماهیت روابط و عناصر شکل دهنده ی صنایع و حوزه های کسب-و-کار را موثر می داند. به عبارت دیگر، پورتر برای سوال «چرا برخی از کشورها در صحنه رقابت بین المللی موفق می شوند و برخی دیگر نه؟» جوابی نو ارائه می دهد. جوابی که از مطالعه ی عملکرد رقابتی 10 کشور توسعه یافته منبعث شده و در قامت مدل الماس جلوه یافته است(پورتر، 1990). بر این اساس، مدل الماس برای درک بهتر موقعیت رقابتی یک ملت در فضای رقابتی جهانی سودمند است و همچنین می تواند برای سایر موقعیت های جغرافیایی مانند استان ها مورد استفاده قرار بگیرد. این مدل، با بازنگری های صورت گرفته، مبتنی بر 6 عامل است؛ عوامل درونی، شرایط تقاضا، صنایع مرتبط و پشتیبان، استراتژی، ساختار و رقابت، دولت، و شانس (اتفاقات پیش بینی نشده). شکل ذیل مدل توسعه یافته الماس پورتر را نشان می دهد(Moon et al ,1998). شرایط تقاضای داخلی شرایط تقاضای داخلی، ماهیت و چگونگی تقاضا را در بازارهای داخلی مشخص می کند. اندازه و رشد تقاضا در رقابت پذیری تاثیر به سزایی دارد. پورتر معتقد است که وجود بازار داخلی بزرگ و در حال رشد، موجب تشویق سرمایه گذاران برای توسعه ی فن آوری و بهبود بهره گیری گردیده و این مساله به عنوان مزیت رقابتی برای آن ملّت محسوب می شود. در مقابل بازارهای داخلی کوچک که دارای رشد پائینی هستند، شرکت ها و صنایع را تنها به دنبال فرصت های صادراتی می کشاند. تطبیق شاخص مذکور با هدف مقاله که همانا تحلیل ابعاد متفاوت صنعت در استان است، دو کارکرد متفاوت از این عامل را ارائه می دهد. نخست، وضعیت تقاضای محصولاتِ تولیدی در استان مورد بررسی قرار می گیرد و در گام بعد، میزان تقاضای سرمایه گذاران برای حضور در استان تحلیل می شود. عوامل مرتبط و پشتیبان , برای مشاهده توضیحات فایل نمونه پروپوزال بررسی عوامل موثر بر صادرات برنج استان گیلان بر اساس مدل الماس پورتر اینجا کلیک کنید برای دانلود فایل باکیفیت نمونه پروپوزال بررسی عوامل موثر بر صادرات برنج استان گیلان بر اساس مدل الماس پورتر روی دکمه زیر کلیک نمائید
- ۹ بازديد
- ۰ نظر