سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳ ۲۱:۳۸
نمونه پروپوزال بررسی عوامل موثر برتصادفات جاده ای استان اردبیل

-------
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات<br>دسته بندی : وورد<br>نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )<br>تعداد صفحه : 28 صفحه<br><br> قسمتی از متن Word (..docx) :<br><br> بیان مسئله: حمل ونقل و ترانزیت کالا و مسافر از بخش های زیربنایی در اقتصاد هر کشور به حساب می آید بطوری که این پدیده امروزه به عنوان یکی از شاخص های اصلی توسعه یافتگی کشورها قلمداد می شود. تولید انبوه اتومبیل ها و نیز رشد فزاینده جاده ها و مسیر های ارتباطی ،موتور محرکه این بخش بوده است. اما از آغاز پیدایش اتومبیل تاکنون بشر با بحرانی بنام تصادف مواجه شده که بی شک یکی از بزرگترین مشکلات و تهدیدات سلامت عمومی در جهان محسوب گردیده است . طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال های اخیر تصادفات رانندگی به عنوان نهمین عامل مرگ و میر در جهان و دومین عامل در ایران شناخته شده و هزینه های قابل توجهی را نیز بر اقتصاد کشورها وارد نموده است. در کشورهای کمتر توسعه یافته به دلیل ضعف های عمده درمدیریت ساماندهی تصادفات جاده ای، این مسئله وضعیت اسفناک تری پیدا می کند. زیرا نامناسب بودن کیفیت جاده ها، فقدان نظارت کافی و موثر، درآمدسرانه پایین و استفاده از ماشین های فرسوده ومستهلک در ناوگان حمل ونقل، در کنار سایر عوامل باعث تشدید بروز حوادث جاده ای در این کشورها شده است. بر اساس ارزیابی های به عمل آمده، بیش از 75 درصد تصادفات جاده ای در کشورهای درحال توسعه و کشورهای درحال گذار رخ می دهد درحالی که این گونه کشورها تنها 32 درصد از وسایل نقلیه موتوری را در اختیاردارند. از سوی دیگر در این کشورها همگام با افزایش وسایل نقلیه، زیرساختهای حمل ونقل مورد نیاز متناسب با آن بهبود نیافته است. علاوه بر آن استانداردهای ایمنی وسایل نقلیه و ایمن سازی شبکه معابر، روند رو به رشدی نداشته است. این عدم تطابق بین تمایل به ماشینی شدن زندگی شهری و زیرساخت های مورد نیاز آن، سبب شده تا امروزه شاهد سیر صعودی تصادفات و تلفات ناشی از آن در کشورهای در حال توسعه باشیم. در مقایسه بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه می توان این گونه عنوان کرد که کشورهای صنعتی با وجود نرخ بالای مالکیت وسایل نقلیه موتوری، در طول نیم قرن گذشته نحوه برخورد با پدیده افزایش تعداد خودرو و کاربران را تا حدودی آموخته اند و فرهنگ درست رانندگی نهادینه شده است. اما کشورهای در حال توسعه به دلایل مختلفی از این فرصت استفاده نکرده اند و در حال حاضر بسیاری از این کشورها با معضل جدی و روبه وخامت تصادفات جاده ای و تلفات ناشی از آن روبرو هستند و فرصتهای موجود به تهدیدهای جدی تبدیل گردیده است. همچنین با وجود گسترش سیستم های حمل ونقل در کشورهای در حال توسعه متاسفانه اقدامات اندکی در خصوص جلوگیری از سوانح جاده ای و یا کاهش شدت آنها صورت گرفته است. در این کشورها علیرغم بالا بودن نرخ تصادفات، منابع کافی برای حفظ جان مجروحان و کمک به کسانی که در اثر این سوانح دچار معلولیت های دائمی شده اند، وجود ندارد.(آیتی، 1388). ایران به عنوان کشوری وسیع و پر جمعیت، ولی بدون یک شبکه کافی و مدرن راه آهن، باعث اعمال فشار سنگین ترابری بار و مسافر (بیش از 90 درصد) برروی شبکه جاده ای غیرریلی گردیده است . شبکه راه های برون شهری و درون شهری ما از نظر کمیت و کیفیت و نگهداری از ضعف شدیدی در رنج بوده و این وضعیت در ترکیب با ناآگاهی و فقدان آموزش عمومی، ناوگان فرسوده، بی نظمی شدید در ترافیک و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، ضعف خدمات اورژانس و عدم مشاهده ی یک عزم ملی در برخورد با این پدیده خطرناک، وضعیتی را بوجود آورده است که در حال حاضر هر کسی قدم در جاده ها و خیابان های کشورمان بگذارد، عملاً خود را درمعرض ریسک بالای کشته شدن یا رخدادی فاجعه بار قرار داده است. در بررسی مطالعات صورت گرفته اکثراً عواملی که در بروز این حوادث دخیل هستند در چهار عنوان کلی : راه، محیط، وسیله نقلیه و عامل انسانی تقسیم می شوند و هر کدام از این عوامل هم به سهم خود زیر بخشهای متنوعی را در بر می گیرند. در میان ارکان اصلی تصادف، عامل انسانی قویترین عنصراثرگذار است. بنابراین منطقی است که سازمانهای ذیربط و در راس آن جامعه تمام تلاشهای خود را برفاکتورهای انسانی متمرکز کند. از طرفی به صراحت می توان ادعا نمود که تصادف یک پدیده اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است که امروزه در بیشتر برنامه ریزی های مرتبط با این موضوع در کشور ما از آن غفلت شده است. بطوریکه پرفسور آگدن در کتاب جاده های امن تر دلیل اصلی مهار تصادفات و ضایعات ناشی از آنها را در کشورهای توسعه یافته رویکرد سیستماتیک کشورهای مزبور به این موضوع می داند. و به جای نسبت دادن تصادف به آخرین علت (آخرین حلقه زنجیر)، تصادف را به عنوان حلقه های مکمل زنجیره ی علل و معلول موثر ابراز می دارد.(آقامحمد ، 1384). بنابراین به استناد توضیحات فوق مولفه های اصلی موثر بر تصادفات را می توان به چهار گروه شامل؛ عوامل انسانی ( خصوصیات فردی راننده ، مهارت ،توانایی و ... ) جاده (ویژگی هندسی راه، ویژگی کیفی راه ،علایم و ...) خودرو یا وسیله نقلیه (فرسودگی ، نقص فنی و...) و محیط (شرایط جوی و اقلیمی) تقسیم بندی کرد ، که همانند نمودار زیر این عوامل به صورت زنجیره وار به یکدیگر متصل هستند و فرایند به هم پیوسته و در عین حال پیچیده ای را تشکیل می دهند. نمودار 1-1 زنجیره عوامل تصادف همانگونه که در نمودار فوق ملاحظه می شود عوامل چهارگانه مذکور علاوه بر اینکه به تنهایی بر وقوع تصادفات تاثیر مستقیم دارند بطور سیستماتیک و با تاثیرگذاری و تاثیرپذیری از یکدیگر ، بصورت زنجیره وار و با هم افزایی مضاعف بروز تصادفات را تشدید می کنند و چرخه مهلک و ویرانگر تصادفات را تشکیل می دهند. طبق آمارهای موجود، بالاترین میزان تصادفات و حوادث رانندگی استان اردبیل در طی سالهای گذشته مربوط به محور اردبیل- مغان می باشد . که بخش عمده ای از ترانزیت بار و مسافر استان بر عهده این حوزه بوده و از محورهای پرترافیک شبکه حمل و نقل استان محسوب می شود. از همین رو این پژوهش درصدد بررسی و مطالعه علل و عوامل موثری است که درقالب متغیرهای چهار گانه ذکرشده (انسان، جاده، محیط و خودرو) بر بروز یا شدت وقوع تصادفات جاده ای محور اردبیل-مغان تاثیر مستقیم دارد. همچنین مطالعه حاضر علاوه بر در نظر گرفتن مولفه های اصلی تاثیر گذار بر حوادث رانندگی ، شاخص های بومی و منطقه ای را هم در درون بررسی ها لحاظ می نماید. شاخص هایی که به نوبه خود می تواند سهم جدی و بالقوه ای در بروز حوادث و سوانح رانندگی محور مذکور داشته باشد. ضرورت انجام تحقیق: امروزه مسئله حوادث رانندگی و بروز تصادفات زیاد را تهدیدی جدی برای سلامت عمومی محسوب می کنند که اثرات شوم و زیان بار آن بر پیکره جوامع بسیار مشهود و بارز است . در حال حاضر تعداد تصادفات جاده ای در کشور ما رو به افزایش است . بدلیل وسعت پهناور کشور ، رشد جمعیت ، افزایش مالکیت وسایل نقلیه و در نتیجه افزایش تبادلات درون و برون منطقه ای ،حوادث ترافیکی به یکی از معضلات مهم بخش حمل و نقل کشور و متعاقباً استان تبدیل شده است. متاسفانه ایران نیز یکی از کشورهایی است که بیشترین موارد مرگ و میر و جراحت ناشی ازتصادفات را دارد. مطالعات در کشور ما نشان می دهد که در حال حاضر، در ایران با دارا بودن بیش از 161714 کیلومتر جاده و 5/5 میلیون اتومبیل سالانه بیش از 25000 نفردر اثر تصادفات ناشی از وسایل نقلیه کشته و بیش از 100000 نفر در سال مجروح و مصدوم می شوند؛ از این گذشته خسارتهای مالی تصادفات جاده ای در ایران سالانه بالغ بر 4 میلیارد دلار است، که این آمارها در مقایسه با بسیاری از کشورها، ایران را در موقعیت بسیار نگران کننده ای قرار داده است. باید توجه کرد که کشور ما در سالهای اخیر به صورت یکی از کانونهای بحران درآمده، مطالعات وبررسی های اخیر بانک جهانی رسماً وضعیت ایمنی ترافیک در ایران را بحرانی دانسته است. با وجود این وضعیت، به مطالعات مربوط به ابعاد ایمنی ترافیک در کشور توجه اندکی معطوف شده است. صدمات و ضایعات سنگین ناشی از تصادفات جاده ای از ابعاد مختلف پدیده خطرناک ضد سلامت ، ویران کننده خانواده ها ، نابود کننده اعتبار اجتماعی و از بعد اقتصادی هدر رفت منابع اقتصادی بسیار کمیاب، و در اهم آنها منابع انسانی می باشد. اصولاً موضوع جلوگیری از ضایعات روزافزون حوادث جاده ای و مساله کاهش تعداد و شدت تصادفات، می باید در همان حد و اندازه ای که در حال حاضر به سایر مسائل مربوط به سلامت انسان ها پرداخته می شود و بودجه و امکانات به آنها تخصیص می یابد، مورد توجه قرارگیرد. به همین سبب یک نیاز بسیار فوری برای درک این وضعیت رو به وخامت و اقدام مناسب احساس می شود. در سالهای اخیر رشد سریع تعداد کشته شدگان، و افزایش کمیت کاربران شبکه حمل و نقل و توسعه سفرها ضرورت پرداختن به علل و عوامل را دو چندان می کند. برای رفع این معضل بزرگ شناسایی عوامل موثر بر تصادفات و تعیین میزان تاثیر هر کدام از این عوامل بر حوادث باید از اولویت های اصلی نهادهای متولّی و دستگاههای ذیربط قرار گیرد ( آیتی، 1384)., برای مشاهده توضیحات فایل نمونه پروپوزال بررسی عوامل موثر برتصادفات جاده ای استان اردبیل اینجا کلیک کنید برای دانلود فایل باکیفیت نمونه پروپوزال بررسی عوامل موثر برتصادفات جاده ای استان اردبیل روی دکمه زیر کلیک نمائید
- ۹ بازديد
- ۰ نظر