سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳ ۲۱:۳۱
نمونه پروپوزال تاثیر مشاوره گروهی با رویکرد آدلری بر بهبود روابط بین فردی و اجتماعی دانش آموزان

-------
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات<br>دسته بندی : وورد<br>نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )<br>تعداد صفحه : 17 صفحه<br><br> قسمتی از متن Word (..docx) :<br><br>بیان مساله: ارتباط مقوله ای است اجتماعی؛ بنابراین نمی شود آن را در زمره مباحث نو و جدید قرار داد و با این دید در خصوص آن گفتگو کرد. در واقع، خمیرمایه اجتماعی بودن انسان ها، ارتباط میان آن هاست. در بررسی بحث ارتباطات و زمینه تاریخی آن، می توان گفت از زمانی که انسانها تصمیم گرفتند در کنار یکدیگر زندگی کنند، نیاز به برقراری ارتباط به وجود آمد و انسان ها سعی کردند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و از اینجا بود که بحث ارتباطات به عنوان مبحثی مهم و تعیین کننده در زندگی بشر مطرح شد (شاکر، 2007). البته نظام ارتباط بین افراد را می توان ارتباط یک انسان با تمام پیچیدگی هایش در ارتباط با دیگران و پیوستگی هایش با آنان دانست که در ابعاد جسمی و روانی صورت می گیرد (فرهنگی، 1390). در همین راستا روان شناسان اجتماعی تصریح می کنند که انسان ها به یکدیگر نیاز دارند و برای ارضای نیازهای خود به ناچار نیازمند ارتباط هستند. از نظر آنها پرداختن به کار و نتایج حاصل از آن و طول زمان اجرای آن تا حدود زیادی به برقراری ارتباط با دیگران بستگی دارد (بلند ، 2011). از سویی، هیچ تماس میان فردی بدون برقراری ارتباط امکان پذیر نمی باشد. انسان همواره برای رسیدن به اهداف و خواسته هایش، نیازمند آشنایی بیشتر با انواع تعاملات اجتماعی و مدل های مهارتی می باشد. مدل مهارتی، خود نشانگر ماهیت تبادلی فرایند ارتباط است (موسی زاده، 1389). ویلیام گلاسر نیز معتقد است که 7 عادت سازنده، در روابط بین فردی افراد موفق حاکم است. او همچنین 7 عادت مخرب را ذکر می کند که روابط را خصومت آمیز می سازد و افراد موفق این رفتارها را در روابط خود کاهش می دهند. هفت عادت سازنده عبارتند از؛ حمایت کردن، تشویق کردن، گوش دادن، پذیرش، اعتماد کردن، احترام گذاشتن و در مورد اختلاف نظرها مذاکره کردن. و هفت عادت مخرب عبارتند از: انتقاد کردن، سرزنش کردن، گله و شکایت کردن، نق زدن، تهدیدکردن، تنبیه کردن و پاداش دادن برای کنترل دیگران (سرگلزایی، 1389). داشتن ارتباطات سالم اجتماعی از مهم ترین مولفه های شخصیت سالم است. تمام نظریه ها و مکاتب روان شناسی درباره اهمیت ارتباطات اجتماعی بحث کرده اند، به طوری که در بعضی از نظریه ها، همانند نظریه روابط بین فردی سالیوان، شالوده را روابط بین فردی تشکیل می دهد. در بحث روابط بین فردی، نگرش فرد نسبت به خود و ارزیابی ای که از خود دارد، نقشی کلیدی ایفا می کند. به عنوان مثال، در روابط بین فردی، فردی که خود را بسیار نالایق، زشت و کسل کننده می بیند، ممکن است از ارتباط با دیگران اجتناب کند و فردی درون گرا شود، اما فردی که خود را جذاب، دوست داشتی و ارزشمند می داند از ارتباط با دیگران استقبال کرده با آنها ارتباطی صمیمی برقرار می کند (میلار و استونز ، 2012). یکی از نظریه ها در این زمینه رویکرد آدلری است. نظریه پردازان آدلری معتقدند که انسان موجودی اجتماعی است و فهم او تنها در سایه بررسی ارتباط او با سایرین امکان پذیر است (بنجامین ، 2004). رویکرد آدلر بر وحدت شخصیت و ماهیت ذهنی و هدفمند رفتار تاکید دارد، این رویکرد به خاطر تاکید بر مسئولیت، تلاش در جهت برتری جویی، جستجوی ارزش و معنی در زندگی، یک الگوی رشدی است و این عقیده را که برخی از نظر روانی بیمار هستند و نیازمند درمان هستند را رد می کند. بلکه این رویکرد کار خود را به عنوان آموزش راه های بهتر برای افراد به منظور چالش در حوزه تکالیف زندگی، جهت دهی، کمک به افراد برای تغییر افکار نادرست و ترغیب افرادی که دلسرد (ناامید) شده اند، می داند (کوری، 2005؛ ترجمه سید محمدی، 1387). مشاوره آدلری، عموماً دارای محدوده زمانی است و بر درمان حمایتی تاکید دارد. این روش درمانی فرد را به سوی تعدیل بینش، تغییر نگرش و اصلاح رفتار سوق می دهد. مشاوره به روش آدلری می تواند بر والدین، روابط زناشویی، انتخاب شغل و رشد فردی متمرکز شود. مفاهیم آدلری در روان درمانی یا در مشاوره سعی دارد تا تصورات و اهداف اشتباه درباره خود، دیگران و زندگی را اصلاح کند. هدف مهم مشاوره و روان درمانی آدلر، کاهش احساس حقارت و جایگزینی این احساسات با حس اعتماد به نفس و شایستگی است (شارف، 1992؛ ترجمه فیروز بخت، 1389). مداخلات مبتنی بر نظریه آدلر به افراد کمک می کند تا بتوانند با مقاطع حساس دوران رشد، بحران های زندگی و تغییرات به وجود آمده در زندگی شان سازگار شوند. آدلر فرد برخوردار از سلامت عمومی را فردی می داند که توان شهامت رسیدن به اهدافش را دارد. چنین فردی جذاب، شاداب، مطمئن و خوش بین است و ضمن پذیرفتن اشکلات خود در حد توان اقدام به رفع آنها می کند (استین و ادواردز، 2008؛ به نقل از عزیزی، 1390). بنابراین با توجه به آنچه که گفته شد پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سوال است که آیا مشاوره گروهی با رویکرد آدلری بر بهبود روابط بین فردی و اجتماعی دانش آموزان موثر است؟ اهمیت و ضرورت: در اهمیت پژوهش حاضر باید گفت که انسان موجودی اجتماعی است و برای اینکه بتواند به حیات خود در اجتماع ادامه دهد، باید با همنوعان خود سازگاری و همنوایی داشته باشد. عدم سازگاری و همنوایی جوانان با سایر افراد بیشتر ناشی از عدم رشدیافتگی کامل اجتماعی آن هاست. این امر می تواند در دراز مدت شیرازه نظام اجتماعی را بر هم زند. داشتن روابط صحیح، سالم و مثبت با دیگران می تواند کلید رشد و کامل آدمی باشد (خلیلی، 1379). امروزه با وجود تغییرات عمیق فرهنگی در شیوه های زندگی، بسیاری از افراد در رویارویی با مسائل زندگی تواناییهای لازم و اساسی را ندارند و همین امر آنان را در مواجهه با مسائل و مشکلات زندگی روزمره و مقتضیات آن آسیب پذیر ساخته است (کلینکه، ترجمه محمد خانی، 1384). روان شناسان اخیرا در بررسی اختلالات روانی و انحرافات اجتماعی به این نتیجه رسیده اند که بسیاری از اختلالات و آسیب ها در ناتوانی افراد، ریشه در تحلیل صحیح و مناسب از خود، موقعیت خویش، عدم احساس کنترل کفایت شخصی برای رویارویی با موقعیتهای دشوار و عدم آمادگی برای حل مشکلات و مسائل زندگی به شیوه ای مناسب دارد. بنابراین با توجه به تغییرات و پیچیدگی های روز افزون جامعه و گسترش روابط اجتماعی، آماده سازی افراد به خصوص نسل نوجوان و جوان برای رویارویی با موقعیتهای دشوار امری ضروری به نظر می رسد (طارمیان، 1378). علاوه بر آن ضرورت انتخاب متغیر روابط بین فردی و اجتماعی به این دلیل بوده است که متاسفانه فقدان ارتباطات اجتماعی موثر می تواند منجر به هیجانات منفی، اضطراب، افسردگی، تنهایی، احساس انزوا و خودپنداره ضعیف شود (تریچی ، 2006). همچنین مواردی که در ذیل به آن اشاره شده دلیل بر اهمیت وضرورت انجام این تحقیق بوده است: -نیاز به بررسی تاثیر مشاوره گروهی با رویکرد آدلری بر بهبود روابط بین فردی و اجتماعی دانش آموزان ؛ -طراحی روشی برای بهبود روابط بین فردی و اجتماعی دانش آموزان؛ -عدم وجود پژوهشی جامع در این حوزه؛ -ایجاد زمینه برای انجام پژوهش های بیشتر وهمه جانبه در این حوزه. با بررسی های انجام شده در ایران، تحقیقات اندکی به طور مستقیم تاثیر مشاوره گروهی با رویکرد آدلری بر بهبود روابط بین فردی و اجتماعی دانش آموزان نشان داده است. لذا بررسی تاثیر مشاوره گروهی با رویکرد آدلری بر بهبود روابط بین فردی و اجتماعی دانش آموزان ضرورت پیدا کرد. نتایج حاصل از این پژوهش، می تواند چشم اندازی روشن و عملی برای مشاوران و روان درمانگران فراهم نماید. به علاوه، نتایج پژوهش می تواند مبنای نظری و عملی مناسبی برای کاهش مشکلات رفتاری جوانان و نوجوانان در موسسات مختلف آموزشی و درمانی مورد استفاده قرار گیرد. لذا بررسی در زمینه تاثیر مشاوره گروهی با رویکرد آدلری بر بهبود روابط بین فردی و اجتماعی دانش آموزان ضرورت پیدا نمود. پیشینه: امیری (1392) پژوهشی با هدف تاثیر آموزش مادران با رویکرد آدلر-درایکورس بر نشانه های مثبت و منفی کودکان با اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی انجام دادند. روش پژوهش نیمه آزمایشی دارای طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. ازاین رو تعداد 24 نفر از مادرانی که فرزندان شان با استفاده از معرفی معلمان، پرسش نامه کانرز و مصاحبه تشخیصی دارای این اختلال تشخیص داده شده بودند به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل همتا سازی شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش نامه مرضی کودکانCSI-4، مقیاس درجه بندی کانرز والدین و پرسش نامه عملکرد رفتاری کودکان بود. آموزش مادران با رویکرد آدلر-درایکورس در قالب 10 جلسه نوددقیقه ای در گروه آزمایشی اجرا شد. در پایان دو گروه آزمایشی و کنترل پرسش نامه های یادشده را به عنوان پس آزمون تکمیل کردند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. تحلیل نتایج بیانگر تاثیر کاربندی آزمایشی برافزایش عملکرد رفتاری (05/0P<) و همچنین نشانگر تاثیر کاربندی در کاهش، علائم اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی ترکیبی و بیش فعالی (05/0P<) کودکان گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل بود اما هیچ تاثیری را بر علائم نارسایی توجه این کودکان نشان نداد. به طورکلی یافته ها نشان می دهند که آموزش والدین به شیوه آدلر-درایکورسی، مشکلات رفتاری فرزندان را کاهش داده و سبب کاهش نشانه های مرضی کودکان با اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی می شود. عزیزی (1390) پژوهشی با هدف بررسی اثربخشی مشاوره گروهی آدلری بر خودکارآمدی و خودپنداره دانشجویان پسر دانشگاه دولتی بجنورد انجام داد. این پژوهش،نیمه آزمایشی،ازنوع پیش آزمون و پس آزمون باگروه کنترل است .جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان پسر18 تا24 ساله دانشگاه دولتی بجنورد در سال1389 -1390می باشند .پس از فراخوان دانشجویان برای شرکت در جلسات مشاوره گروهی تعداد30 نفر به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند .قبل و بعد از اجرای رویکرد آدلر دو مقیاس خودپنداره راجرز و خودکارآمدی شرر توسط هر یک از آزمودنی ها تکمیل شد .آموزش در11 جلسه صورت گرفت .در مورد فرضیه اول مبنی بر این که رویکرد آدلری بر خودکارآمدی دانشجویان تاثیر دارد نتایج نشان داد که با99 درصد اطمینان می توان ادعا کرد خودکارآمدی آزمودنی هایی که تحت مشاوره آدلری بوده اند به میزان قابل توجه و معناداری بهبود پیدا کرده است و این در حالی است که خودکارآمدی آزمودنی های گروه کنترل نه تنها بهبود نداشته بلکه به میزان ناچیزی کاهش یافته است .در مورد فرضیه دوم که رویکرد آدلری بر خودپنداره دانشجویان تاثیر دارد نتایج نشان داد که مداخله آزمایشی بر خودپنداره افراد تاثیری نداشته است و خودپنداره آزمودنی هایی که تحت مشاوره آدلری بوده اند و آزمودنی هایی که مشاوره را دریافت نکرده اند تغییری نکرده است .در واقع آموزش فوق در تغییرخودپنداره افراد در عمل بی تاثیر بوده است. اسماعیلی نسب، علی زاده، احدی، دلاور، اسکندری، (1390) پژوهشی با هدف مقایسه اثربخشی دو روش آموزش والدین با رویکرد آدلر - درایکورس و بارکلی بر بهبود مولفه های محیط خانواده در خانواده های دارای فرزندان با اختلال سلوک انجام دادند. در این پژوهش نیمه آزمایشی، از میان 5 مدرسه پسرانه منطقه 7 تهران، والدین 30 کودک دبستانی که بر اساس پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) واجد ملاک های تشخیصی اختلال سلوک بودند، انتخاب و والدین آنها به طور مساوی و تصادفی در سه گروه قرار گرفتند و در نهایت با افت آزمودنی، نتایج 13 نفر والدین در گروه رفتاری، 11 نفر در گروه آدلر - درایکورس و 11 نفر در گروه گواه مورد بررسی قرارگرفتند. به منظور سنجش محیط خانواده از پرسشنامه محیط خانواده موس و موس (1993) استفاده شد و برای تحلیل داده ها، از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها: بر اساس نتایج به دست آمده، در گروه آدلر - درایکورس کاهش معناداری در عامل تعارض و کنترل و افزایش معناداری در عامل جهت گیری فرهنگی و تاکید اخلاقی مذهبی نسبت به گروه گواه مشاهده شد. با این حال، در گروه رفتاری تنها در عامل تعارض نسبت به گروه گواه تفاوت دیده شد. نتیجه گیری: با توجه به نقش محیط خانواده در شکل گیری اختلال سلوک در کودکان، اثربخشی بیشتر روش آدلری بیانگر اهمیت این روش در اتخاذ راهبردهای درمانی مناسب برای اختلال سلوک است., برای مشاهده توضیحات فایل نمونه پروپوزال تاثیر مشاوره گروهی با رویکرد آدلری بر بهبود روابط بین فردی و اجتماعی دانش آموزان اینجا کلیک کنید برای دانلود فایل باکیفیت نمونه پروپوزال تاثیر مشاوره گروهی با رویکرد آدلری بر بهبود روابط بین فردی و اجتماعی دانش آموزان روی دکمه زیر کلیک نمائید
- ۹ بازديد
- ۰ نظر