سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳ ۲۱:۳۰
نمونه پروپوزال تدوین ماتریس SWOT با تکیه بر مدل های FMEA و SMEA در بانک ها

-------
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات<br>دسته بندی : وورد<br>نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )<br>تعداد صفحه : 30 صفحه<br><br> قسمتی از متن Word (..docx) :<br><br> مقدمه معرفی مدیریت عملکرد و کاربرد آن نقش با اهمیتی در سیستم بانکداری دارد،از این رو شناخت روش های نوین تدوین استراتژی بسیار موثر است(زهنر، علی،2009) در این راستا فرموله کردن استراتژیک و اجرای آن ، مسئولیت کلیدی مدیران اجرایی در هر سازمان تجاری است. توسعه استراتژی شامل آنالیز وضعیت موجود و وضعیت آرمانی است و سپس تصمیم گیری در خصوص تعیین اثربخش ترین راه برای نائل آمدن به اهداف.نسبی.است.(کواتال،.2011) باوجود اهمیت برنامه ریزی استراتژیک هنوز در بسیاری ازسازمانهاتاثیرحیاتی آن دررسیدن به اهداف سازمان به خوبی درک نشده وحتی دربعضی از مواقع مدیران آن را یک کار تجملی وپرهزینه می دانند.(انصاری وهمکاران،1388)یکی ازروش های موثر تدوین استراتژی سازمان ها فرایند ارزیابی محیط داخلی وخارجی سازمان می باشد، فرایند ارزیابی محیط داخلی وخارجی سازمان،تحلیل درونی و بیرونی نامیده می شود،که نوعی مقیاس واقعبینانه و قابل اعتماد برای ارزیابی سازمان فراهم می آورد،زیرا شامل شناسایی زمینه های ضعف، قوت،تهدید ، و فرصت می باشد. (رولی دجی و اتال، 1997) لذا در این پژوهش قصد براین است که به تدوین استراتژی SWOT برای شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان برآییم.دراین فصل ضمن ارائه ی بیان مساله،موضوعات مربوط به اهداف تحقیق،چهارچوب نظری تحقیق،سوالهای تحقیق،روش شناسی تحقیق،قلمروتحقیق و تعاریف اصطلاحات و واژگان به کار رفته در تحقیق نیز شرح داده می شود. بیان مساله بانک ها، نقش مهمی در تحقق اهداف کلان اقتصادی و کمک به اجرای پروژه های استراتژیک کشور دارند،از طرفی هدف اساسی هر موسسه مالی به ویژه بانک ها جذب مشتری و به تبع آن جذب منابع در سطح جامعه و سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصاد می باشد.با توجه به اهمیت منابع انسانی و مالی در بانک ها و نیز استفاده بهینه از این منابع در مقابل فرصت ها و تهدیدات پیش رو، باید به برنامه ریزی استراتژیک در این بخش روی آورده شود.(سرآبادانی،1390)مدیریت استراتژیک فرآیند اتّخاذ تصمیماتی است که منجربه موفّقیّت و ادامه حیات سازمان می شود.یک مدیریت استراتژیک پویا و حساب شده جریان هدف گذاری،تصمیم گیری، و پیش بینی انجام فعّالیّت هایی است که موجب تدوین استراتژی اثربخش برای دستیابی به اهداف سازمان می باشد.(ویتک کراب، 2012) تدوین استراتژی اغلب یک فرایند پیچیده بوده، که مستلزم اتخاذ یک رویکرد سیستماتیک جهت تشخیص عوامل خارجی،و تطبیق این عوامل با قابلیت های داخلی سازمان می باشد.(وایریچ، 1982و 1999) شکست و موفقیت یک سازمان در گرو این است که با چه روش موثری استراتژی ها را توسعه داده و اجرا و نظارت نماید. (کو اتال، 2009) رویکردها و تکنیک های بسیاری را می توان برای تحلیل محیط های درونی و برونی سازمان و موارد استراتژیک و در نتیجه تدوین استراتژی ها به کار برد،که از جمله تکنیک های تدوین استراتژی، ماتریس BCG،نیروهای پنجگانه پورتر،مدل هفت s مکنزی، توسعه تابع کیفیت، کارت امتیاز متوازن،..... وSWOT،می باشند.(بیسایدی، 2014) SWOT متداول ترین و مشهورترین تکنیک،و یک ابزار حمایت مدیریت برای تصمیم گیری است و عموماً برای تحلیل نظام مند ارزیابی نقاط قوت وضعف درونیو فرصت و تهدید های محیطی سازمان به منظور رسیدن به رویکردی نظام مند و نیز حمایت از موقعیت های تصمیم به کار برده می شود.(مهلی و دومی، 2012) و کارت امتیاز متوازن برای مدیران چارچوب مفهومی را ایجاد می کند، این چارچوب در برگیرنده سنجه های هر دو بعد مالی و غیر مالی است که این سنجه ها باعث جاری شدن اهداف استراتژیک در سراسر سازمان می شوند، لذا عملکرد افراد سازمان را با اهداف استراتژیک پیوند می دهد(کاپلن، 1994) منظرهای تعریف شده در کارت امتیاز متوازن،می توانند چهار چوب مناسبی برای تدوین مدل SWOT باشند. پژوهش های متعددی در زمینه تخمین، و کمی کردن اندازه فرصت ها و تهدید ها صورت گرفته است، که دو تکنیک محاسبه FMEA (حالات شکست و تجزیه و تحلیل اثرات آن) برای پیش بینی و مدیریت ریسک ها و SMEA (حالات موفقیت و تجزیه و تحلیل اثرات آن) برای پیش بینی و مدیریت فرصت ها اولین بار در پژوهش کو و همکاران در سال 2008 در یک کارخانه بزرگ تولید کننده محصولات مصرفی در چین جهت تخمین اندازه کمی فرصت ها و تهدیدها اجرا شد.(کو اتال، 2011) که در این پژوهش به تدوین ماتریس SWOT ،با تکیه بر منظرهای کارت امتیاز متوازن و مدل های FMEA&SMEA برای شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان، خواهیم پرداخت، حال سوال اساسی که در این پژوهش مطرح می شود این است که: مناسب ترین استراتژی ها با توجه به نتایج حاصل از تحلیل محیط بیرونی شامل فرصت ها و تهدیدها و همچنین تحلیل محیط درونی شامل قوت ها و ضعف ها ی داخلی برای شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان کدام است ؟ اهداف تحقیق با توجه به اینکه بانک ها در معرض رقابت شدید بازارهای داخلی می باشند، لذا اتخاذ و تدوین برنامه های استراتژیک درجهت تقویت بانکداری می تواند موثر باشد،حال این برنامه ریزی باید مبتنی بر تفکر استراتژیک صورت گیرد.زیرا رویکرد مدیریت استراتژیک برتعامل مدیران همه سطوح وسلسله مراتب سازمانی در برنامه ریزی و اجرا تاکید دارد، در حال حاضر در شعب بانک مهر اقتصادااستان گیلان جهت برنامه ریزی استراتژیک از روش های علمی و سیستماتیک استفاده نمی شود. لذا اهدف علمی این تحقیق : کمک به سازمان مذکور جهت فرموله کردن استراتژی های کلان سازمانی است تا بدین وسیله بقای سازمان در بازار رقابتی تضمین شود. مناسب ترین استراتژی ها برای این سازمان معرفی شود. با استناد بر یک مکانیزم علمی،نقاط قوت و ضعف، همچنین فرصت و تهدید این سازمان کمی گشته تا پیشبینی و مدیریت ریسک موفق تری داشته باشد. و اهداف کاربردی این تحقیق بدین شرح می باشد: شناسایی نقاط قوت شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان شناسایی نقاط ضعف شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان شناسایی فرصت های پبش روی شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان شناسایی تهدیدهای پیش روی شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان سوالهای تحقیق این پژوهش برای پاسخ به سئوالهای زیر می باشد: سوال های اصلی: مناسب ترین استراتژی هابا توجه به نتایج حاصل از تحلیل محیط بیرونی شامل فرصت ها و تهدیدها و همچنین تحلیل محیط درونی شامل قوت ها و ضعف ها ی داخلی برای شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان کدام است ؟ باتوجه به عوامل داخلی و خارجی اثرگذار ، چه استراتژی هایی در افزایش توان شعب (در راستای استفاده از فرصت ها و قوت ها و مقابله با تهدیدها و ضعف ها ) مناسب می باشند ؟ با چه مکانیزم علمی می توان وزن یا درجه اهمیت فرصتها ، تهدیدها ، نقاط ضعف و قوت را تعیین نمود؟ سوال های فرعی: فرصت های محیطی موجود برای شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان کدام است ؟ اولویت بندی هر کدام از فرصت های محیطی موجود برای شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان چگونه است؟ تهدیدهای محیطی موجود برای شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان کدام است ؟ اولویت بندی هر کدام از تهدیدهای محیطی موجود برای شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان چگونه است؟ نقاط قوت شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان کدام است؟ اولویت بندی هرکدام از نقاط قوت شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان چگونه است؟ نقاط ضعف شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان کدام است؟ اولویت بندی هرکدام از نقاط ضعف شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان چگونه است؟ مبانی نظری تحقیق چهارچوب نظری این تحقیق متکی بر مدل های برنامه ریزی استراتژیک و آمار توصیفی می باشد. بدین نحو که در ابتدا با استفاده از تجزیه وتحلیلSWOT ، محیط داخلی و خارجی شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. تا از این طریق نقاط قوت، ضعف و فرصت، تهدید پیش روی این شعب مشخص شود. با استناد به مقاله کو و همکاران در سال 2011، و کو و همکاران در سال 2009 ، سیاون کو و لی از دو پرسشنامه برای مدل swot استفاده شد. که پرسشنامه اول برای تعیین نقاط قوت و ضعف می باشد،سازه های پرسشنامه ازمفهوم کارت امتیاز متوازن استخراج شده است،کارت امتیازی متوازن،کارتی است که درآن استراتژی به یک مجموعه ی یکپارچه ازشاخصهای مالی وغیرمالی ارتباط داده می شود. در رویکرد کارت امتیاز متوازن، سازمان به چهار وجه مختلف تقسیم می شوند،این چهار وجه عبارتنداز: وجه مالی وجه مشتری وجه فرآیندهای داخلی کسب وکار وجه رشد ویادگیری (کاپلن،1994) , برای مشاهده توضیحات فایل نمونه پروپوزال تدوین ماتریس SWOT با تکیه بر مدل های FMEA و SMEA در بانک ها اینجا کلیک کنید برای دانلود فایل باکیفیت نمونه پروپوزال تدوین ماتریس SWOT با تکیه بر مدل های FMEA و SMEA در بانک ها روی دکمه زیر کلیک نمائید
- ۹ بازديد
- ۰ نظر